bakgrund

2015-04-02

Pressmeddelande

2015-04-02

Ingen mening att utreda gynnsam bevarandestatus

Regeringen beslutade igår om att starta upp en ny Vargkommitté. Samtidigt vill de utreda gynnsam bevarandestatus för varg – ytterligare en gång.

– Vi ser inte att det finns någon ny forskning som kommer att ändra bedömningen. Det har gått för kort tid sedan förra gången, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd.

Regeringen aviserade för cirka två månader sedan att den kommer inrätta en ny Vargkommitté, utreda gynnsambevarandestatus för varg och om man kan minska vargens skador på tamdjur.

Svenska Jägareförbundet kan konstatera att vargförvaltningen börjar fungera. I det läget är det olyckligt att regeringen vill utreda nivån för gynnsam bevarandestatus ännu en gång.

– Det har gått för kort tid sedan frågan utreddes förra gången. Någon ny forskning som kan komma att ändra bedömningarna har inte tillkommit. Människor som drabbas av vargarna vill ha tydlighet kring förvaltningen, snabba beslut och jakt för att begränsa skadorna – inte fler utredningar, säger Torbjörn Lövbom.

Han anser att ett av problemen kring rovdjuren är att alla intressen inte fått samma tyngd i myndigheternas bedömningar. Detta kan snarare öka polariseringen än att minska den. Han vill därför att jakten och jakthundar ska märkas ut som ett viktigt intresse att ta hänsyn till.

– För att vi ska delta i en ny Vargkommitté krävs det att vi utgår från dagens situation, med den gällande lagstiftningen. Vi är inte intresserade att börja om från början. Därtill har vi ett antal andra kriterier som måste vara uppfyllda. Det gäller också syfte, mål och vem som ska leda arbetet.

– Länsstyrelserna har fått en viktig roll i den regionaliserade rovdjursförvaltningen. För vår del är det självklart att dessa ska vara med i kommittén.

För mer information kontakta:

Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd, 070-693 39 67

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 160 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.