Värmland

Lennart Johannesson slutar som ordförande i Värmland

Lennart Johannesson väljer att avgå som ordförande för Jägareförbundet Värmland. Bilden är tagen under årets vargjakt. Foto:Boo Westlund

Lennart Johannesson avgår

Årets länsstämma blir Lennart Johannessons sista som Jägareförbundet Värmlands ordförande. Efter nio år på posten är det dags att lämna över ansvaret.

2015-03-20

– Jag har haft som mål att få till en vettig rovdjursförvaltning med en regional förvaltning värd namnet. Vinterns vargjakt visar att det både går och behövs en förvaltning av vargarna och att det är vi vanliga jägare som ska sköta jakten, säger Lennart Johannesson.

Lennart Johannesson kommer att avtackas i samband med årsstämman i Hagfors den 11 april. Han kom till Jägareförbundet från en tid som ordförande och mycket aktiv i Värmlands Dreverklubb. Lennart Johannesson var också en av krafterna bakom bildandet av I2-skogen Vilt- och Jaktövningsområde där nyutbildade jägare utan jaktmark kan jaga på försvarets gamla övningsområde norr om Karlstad.

Nio år som ordförande

Lennart Johannesson har suttit 11 år i Jägareförbundet Värmlands styrelse, där han redan efter två år utsågs till dess ordförande. Under sitt ordförandeskap har han gjort sig känd som en påläst och kunnig företrädare för jakten, som också varit beredd att ta strid för jägarnas intressen.

Vargförvaltningen och möjligheten till vargjakt har förstås varit en av de viktigaste frågorna. Det hårda vargtrycket i Värmland påverkar all jakt, löshundsjakten och hela vår jaktkultur.

All annan jakt och viltvård påverkas också av lagar, förordningar, opinionsbildare och samhällstryck. Inslag av internationalisering och överstatliga direktiv blir allt mer påtaglig.

–      Jag har varit tvungen att läsa in och förstå viltförvaltning, men även forskarrapporter, politik och juridik. Jakt och viltvård har blivit en komplex fråga och för att ha möjlighet att påverka måste man kunna ämnet, säger Lennart Johannesson.

Radarpar i vargfrågan

I vargfrågan har Lennart Johannesson tillsammans med Jägareförbundets rovdjursansvarige Gunnar Glöersen bildat ett erkänt duktigt radarpar. Själv pekar han på Svenska Jägareförbundets breda kompetens med engagerade tjänstemän och förtroendevalda som en avgörande faktor i utvecklingen.

–      ­Utan det jobb som Svenska Jägareförbundet under lång tid lagt ner hade vi inte haft möjlighet att jaga varg den här vintern heller, det är min bestämda uppfattning. Jag har gjort vad jag kunnat men det är många fler som bidragit till resultatet.

Trots vinterns vargjakt är Lennart Johannesson medveten om att många jägare och landsbygdsbor velat se snabbare resultat och en vargförvaltning som också ger effekter i skogen. Lennart Johannesson delar den uppfattningen.

–      Det är frustrerande att se hur Värmland används som ett föryngringsområde för att etablera varg i hela Sverige. Det är en oerhörd belastning för länet, för jägare, arrendatorer och markägare men också för vår älgstam. Värmland har av tradition varit ett ”älglän” med en av världens bästa älgstammar. Nu har vi halva den svenska vargstammen i Värmland vilket leder till att vi har områden där älgen är på väg att försvinna, säger Lennart Johannesson.

Oerhörd belastning på älgstammen

Medlemsfrågor, etiken i jakten viltvård och viltförvaltning har engagerat Lennart Johannesson. I ett läge där jakt allt mer ifrågasätts är opinionsfrågorna viktiga. För tre år sedan infördes ett nytt älgförvaltningssystem som påverkar jägarnas och jaktvårdskretsarnas inflytande över älgjakten. Där har Jägareförbundet agerat för att stärka jägarnas möjlighet till inflytande.

För egen del anser Lennart Johannesson att det nya systemet med älgförvaltningsområden är en dålig lösning. Det hade varit bättre att bilda viltförvaltningsområden med ansvar för allt vilt.

–      Rovdjursförvaltningen är ett bra exempel. Värmland har idag halva den svenska vargstammen på 4,5 procent av landets yta. Det är en oerhörd belastning för jägare, arrendatorer och markägare, men också för vår älgstam och övrigt vilt och påverkar direkt jägarkårens möjligheter till jakt och viltvård. Man kan inte enögt förvalta art för art och det blir en fråga som fortsatt måste bevakas i min roll som VFD-ledamot och av den nya styrelsen, säger Lennart Johannesson.

Lennart Johannesson behåller under mandatperioden SJF:s plats i länsstyrelsens viltförvaltningsdelegation som ordinarie ledamot för jakt- och viltvårdsintresset, där han lovar att fortsätta agera för jakten och jägarnas bästa.

Men arbetskamraterna, familjen och en ny jämthundsvalp kommer att få se mer av honom framöver.

–      ­Jag ser fram emot att få mer tid tillsammans med min fru och dotter, men även mer tid till egen jakt och arbetet med mina jakthundar, säger Lennart Johannesson.

Boo Westlund