bakgrund

Västmanland

Foto_Elisabet_Larsson

Här är vår Länsmästare i eftersök 2016

Det blev Henrik Frössander med sin strävhårstax Träff, som i ett hårt startfält kämpade sig till segern detta år.

I väntan på resultat.Foto:Elisabet Larsson

2016-06-26

Dagen började med upprop av ekipagen på Åsby Gård i Hallstahammar. Fem likvärdiga scenarion uppdelade i flera moment väntade varje deltagare. Statisterna i form av skyttar var väl preparerade för sina arbetsuppgifter. Man svarar bara på eftersöksjägarens frågor, men får inte ljuga eller säga något annat är det överenskomna händelseförloppet.

Så snart som deltagarna gick in i startrutan för att söka skadebevis startade klockan. Varje deltagare hade sjuttio minuter för att söka efter skadebevis samt att fullfölja spåret. Spåren var preparerade som öppenklass viltspår som grund, toppat med diverse extra svårigheter vilka varierar år från år.

Efter spårarbetet fanns ett skyttemoment i form av snabbskytte att fullfölja. Grillen var naturligtvis igång och det var god korv och skojiga historier som delades mellan deltagare och funktionärer. I tältet i skydd för dagens enda regndroppar fullföljde deltagarna länsmästerskapet med teorifrågor rörande eftersöksarbete.

Tävlingsledaren Thomas Larsson som även är hundansvarig i Västmanland, konstaterade efter sammanräkningen att det blåser hårt i toppen. Endast fyra poäng skiljde mellan ettan och tvåan. Ibland kan det vara dagsformen som avgör. Men så är det i verkligheten också.

Det var duktiga och väl förberedda ekipage som startade och efter genomförd dag blev resultaten följande.

1:a plats Henrik Frössander med strävhårstaxen Träff, Köping-Hallstahammars Jaktvårdskrets
2:a plats Niklas Knutsson med bayerska viltspårhunden Groom, Sala Jaltvårdskrets
3:e plats Jan Holmkvist med labradoren X, Arboga Kungsörs Jaktvårdskrets
4: e plats Jenny Hedström med labradoren Saga, Fagersta- Norbergs Jaktvårdskrets
5:e plats Eija Mattson med labradoren Sune, Västerås Jaktvårdskrets

Vinnaren går vidare till regionfinalen som äger rum den 3 september på Älvdalens utbildningscentrum. Vi önskar Henrik lycka till.

Svenska Jägareförbundet riktar ett varmt tack till Familjen Lorenz på Åsby Lantbruksförvaltning som generöst ställt mark till förfogande. Vi tackar också Sören Sellén, Peter Nielsen och Roland Rosenberg för ert engagemang som funktionärer, vilket gör länsmästerskapet möjligt att genomföra.