Norrbotten

Varannan älgkalv överlevde sommaren

I projektet Förvaltningsmärkning Älg Norrbotten - Vilt och Skog har vi tillsammans med det skandinaviska björnprojektet kollat reproduktion och kalvöverlevnad under sommaren 2013. Vi har under sommaren följt 57 kor. Veckan före älgjakten är läget att Kalvöverlevnaden från juni till september beräknas till 51%. Det innebär att varannan kalv som föddes har försvunnit sedan födelsen. Kvoten kalv/ko bland de 57 märkta korna är vid jaktstart 0.4 kalv per ko. Första kalvningsdag 6 juni, sista kalvningsdag 30:e juni.

2013-08-29

• Kalvöverlevnaden från juni till september beräknas till 51%. Det innebär att varannan kalv som föddes har försvunnit sedan födelsen.
  • Kvoten kalv/ko bland de 57 märkta korna är vid jaktstart 0.4 kalv per ko.
  • Första kalvningsdag 6 juni, sista kalvningsdag 30:e juni.

Samtliga data är preliminära. Det är första året vi studerar älgkalvarnas överlevnad i Norrbotten. Orsaken till kalvförlusterna kan vara flera. Under första månadens intensivuppföljning konstaterades tre förluster som orsakats av björnpredation, men det kan vara flera eftersom vi inte följde kalvarna hela sommaren. Normalt finns det också en klar koppling mellan sommarens väder och älgkalvarnas sommaröverlevnad. En bra badsommar med varmt juniväder är en dålig älgsommar med låg överlevnad.

Om en märkt älg skjuts eller en kalv till en märkt ko skjuts vill vi ha information om när älgen sköts och älgens slaktvikt. För vuxna älgar vill vi ha käken för senare åldersbestämning. För kalvarna vill vi veta könet. Vi extra intresserade av att få vikterna för de kalvar som skjuts eftersom en del vägdes vid födseln.  Halsbanden till märkta älgar vill vi gärna ha tillbaka. De kan återanvändas efter batteribyte. Skär inte av halsbanden. Kontakta Eric Andersson 070-6765010 eller Fredrik Stenbacka  073-8120816 om skjuter en märkt älg eller en kalv till en märkt älg.

Bakgrund

Ett projekt inleddes i Norrbotten under vårvintern 2013 där 90 älgar GPS-märktes för att kartlägga deras rörelsemönster. Syftet med det treåriga forskningsprojektet är att på sikt minska älgbetsskadorna.

Det är tre förvaltningsområden - som samtliga fått stora skador på ungskogen vintertid - som är föremål för inventeringen; ett i Överkalix, ett område nära Niemisel norr om Råneå samt ett område väster om Moskosel i Arvidsjaurs kommun. 30 älgar kommer att märkas i varje område.

Forskningsprojektet är initierat av Skogsbrukets jaktgrupp Norrbotten, Jägarförbundet Norrbotten, Sveriges lantbruksuniversitet och Länsstyrelsen i Norrbotten. Finansiering sker dels via länets älgvårdsfond dels via markägare bestående av Sveaskog, SCA, Norra skogsägarna, Statens fastighetsverk, Allmänningarna, Kyrkan samt LRF

Utöver dessa 90 älgar finns ytterligare älgar märkta i Kiruna/Gällivare som en del i ett projekt rörande älgar i fjällmiljö som är helfinansierat av SLU.

För mer information:

• Jägareförbundet Norrbotten; Mikael Samuelsson, ordförande 070 - 321 04 36;
  • Marcus Jatko, skogsskötselassistent i Sveaskog samt ordförande i Skogsbrukets jaktgrupp Norrbotten, 070-3866600
  • Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent Jägarförbundet Norr, 0920 – 23 18 40
  • Göran Ericsson, SLU, 070-6765012