bakgrund

Norrbotten

Jakten kräver en fungerande licenshantering!

Jägareförbundet Norrbotten antog ett uttalande vid lördagens årsstämma rörande den orimliga handläggningen hos polisen vid ansökan om vapenlicenser.

2014-04-05

Jakten är av mycket stor betydelse för en stor del av Norrbottens befolkning. Dels är jakten en mycket viktig fritidssysselsättning som lockar folk till länet och får folk att stanna kvar.

Jakten är också av stor betydelse för viltförvaltningen och möjligheten att balansera viltstammarna i förhållande till övriga intressen.

För att jakten och viltförvaltningen ska fungera krävs att hanteringen av vapenlicensärenden fungerar smidigt och snabbt. Detta har under senare tid inte alls fungerat vilket på många sätt är allvarligt.

Jägare och blivande jägare kan inte få sina tilltänka vapen i tid för övningsskytte och jaktsäsong och vapenhandlare riskerar att få lägga ner sin verksamhet med allvarliga konsekvenser för jakten i norr.

Jägareförbundet Norrbotten kräver att polisledningen på allvar tar tag i detta problem omedelbart. Situationen som den är idag är ohållbar för såväl jägare och skyttar som för vapenhandlare och vapenhandläggare.

Frågans lösning måste få en hög prioritet så att en enkel licensansökan hamnar på en rimlig handläggningstid vilket borde innebär ett par veckor som mest istället för dagens handläggningstider på 4 månader eller mer.

En ny jägare som tar sin jägarexamen under våren och försommaren har med dagens handläggningstider ingen möjlighet att få licens och inleda sin jaktliga bana under denna höst. Enbart i Norrbotten berör det närmare 700 personer årligen som på det viset blir hindrade att bedriva sitt intresse

Det är självklart oacceptabelt att polisens administrativa problem riskerar möjligheterna för många av länets jägare att bedriva jakt till kommande jaktsäsong!