bakgrund

Foto:Roger Lundqvist

Robin Larsson Kalix t.v och segraren Emil Johansson t.h

Emil vann Aimpointsiktet

En av Jägareförbundets stora dragplåster på Noliamässan var det uppskattade simulatorskyttet på vildsvin. Efter att mässans nio dagar var till ända kunde konstateras att två skyttar skjutit fullt, det vill säga 15 poäng. Dessa två var Emil Johansson från Långnäs och Robin Larsson från Kalix, båda tillhörande kategorin unga jägare.

2014-08-22

Fredag 22 augusti möttes de två på Jägareförbundets lokaler i Luleå i en rafflande särskjutning på jaktskyttesimulatorn Sim-Way, denna gång inte på vildsvin men väl skjutning på ett antal fallmål som skulle fällas på tid.

Efter att ha skjutit in sig drog tävlingen igång, där de tävlande fick räkna sin bästa serie av tre skjutna. Efter en mycket spännande omgång kunde Emil gå segrande ur striden med tiden 5,76 sek tätt följd av Robin på dryga 6 sekunder.

-          Det här var riktigt kul och verkligen ett seriöst upplägg av Jägareförbunet, var Emils spontana kommentar efter skjutningen.

-          Jag trodde verkligen inte det här när jag klev in i skyttetältet i på Nolia, fortsatte Emil glädjestrålande.

Robin, som till vardags studerar på Luleå Tekniska Universitet, var även han mycket nöjd med sin insats. – Jag har än inte hunnit börja jaga med klass 1- vapen och är överväldigad att jag kunde komma tvåa med så många skyttar inblandade, utbrast han efter skyttet. Bägge skyttarna fann snabbt gemensamma samtalsämnen och ville tacka Jägareförbundet för det ”suveräna arrangemanget” runt tävlingen.

/Roger Lundqvist