bakgrund

Norrbotten

Stoppa diskrimineringen!

Diskrimineringen av de funktionsnedsatta jägare har nått ytterligare ett lågvattenmärke.

2015-02-23

Hur länge skall diskriminering av funktionsnedsatta jägare tillåtas fortgå innan politikerna agerar?

I Norrbotten får den rullstolsburne jägaren Conny Lundmark inte längre dispens för att bland annat jaga skogsfågel och skogshare från sin fyrhjuling.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att de beslut som bokstavstrogna och empatifria tjänstemän på länsstyrelsen i Norrbotten tar inte är diskriminerade. Detta är mycket oroväckande.

Diskrimineringen kan tillåtas fortgå.  På andra ställen i Sverige är det bättre ställt. Det finns länsstyrelser som tar hänsyn till och skapar förutsättningar för denna lilla och svaga grupp jägare. Exempelvis så ger Örebro län dispens för jakt efter fågel och skogshare. Varför gör inte Norrbotten det?

Troligen så beror detta på att gruppen är för svag att själv driva sin fråga samt att väljarunderlaget är för litet för att politikerna skall intressera sig för frågan. Vi kan alla på bråkdelen av en sekund vara i samma sits så det är inte svårt, för den empatiske, att förstå den frustration diskrimineringen ger för den enskilde. Hur skulle det se ut om personer med samma funktionsnedsättning skulle nekas andra fritidsintressen? Denna diskriminering fortgår trots att det för en bred allmänhet är uppenbart helt fel och tydligt visar på brister i etik och empati hos såväl länsstyrelsen i Norrbotten samt våra folkvalda politiker.

Väljarkåren kommer att ställa er tills svar för denna diskriminering om inte förr, så vid nästa riksdagsval. Hur länge skall vi tillåta att Norrbotten är sämst i klassen?

Jägareförbundet Norrbotten kräver nu att landshövdingen S-E Österberg stoppar denna diskriminering av exempelvis rullstolsburna jägare och skyndsamt ger dispens. Vi förväntar oss att våra folkvalda politiker beslutar om de ändringar som krävs av förordningar och föreskrifter så att denna olikhet inför lagen en gång för alla upphör. Vi förväntar oss också att möjligheterna att bedriva jakt för denna utsatta grupp gäller inom hela rikets gränser.

Jag är både arg och upprörd och vill avslutningsvis citera en av de största empatiska medmänniskorna, Dag Hammarsjköld: ”Blott den förtjänar makt som dagligen rättfärdigar den.”

För Jägareförbundet Norrbotten

Mikael Samuelsson, ordförande