bakgrund

Norrbotten

Foto: Björn Sundgren

Skyttesatsningen fortsätter, BD-cup 2015

Jägareförbundet Norrbotten kommer sommaren 2015 vara medarrangör till jaktskyttesatsningen BD-cup. Målet är att få fler jägare i länet att damma av bössorna och träna mer skytte. Arrangemanget går under namnet BD-cup i jaktskytte och kommer gå av stapeln under våren och försommaren 2015. Under förra året deltog knappt 60 olika skyttar i någon av deltävlingarna. Nytt för i år är en traditionell hageljaktstig som arrangeras i Vojakalla utanför Haparanda.

2015-03-24

Tävlingsserien som i år kommer att bestå av fem mindre deltävlingar har utformats i nära samarbete med en arrangörsgrupp bestående Åsa Karlsson (Jägareförbundet Norrbotten), Göran Isacsson (Kalix), Tage Karlsson (Kalix), Anders Åberg (Sunderbyn), Bo Lindgren (Luleå), Matti Tuuri (Älvsbyn) och Sven Forsberg (Vojakalla). De ingående tävlingarna kommer bestå av Kuljaktsstig i Kalix 14 maj,  hagelskytte Sporting i Sunderbyn 18 maj, Hageljaktstig i Vojakalla 30 maj, Kombinationstävling (älg/nordisk trap) på Knöppelåsen i Luleå 10 juni och avslutningsvis älgstig/tjäderskytte i Älvsbyn 13 juni.

Det går utmärkt att komma och skjuta en enskild tävling för den skytt som så önskar.

– Det fina med BD-cup är att lägga tävlingarna på en sådan nivå att den ”vanlige jägaren” skall kunna komma och skjuta och ha goda möjligheter till träff, säger Åsa Karlson från länsföreningens styrelse om arrangemanget.  Jägareförbundet ser detta som ett lovvärt initiativ i ett led att få jägarna mer motiverade öva och därigenom bli säkrare jaktskyttar.

Tävlingarna kommer precis som förra året inte bestå av alltför många skott och kommer därför inte heller vara så tidskrävande eller tröttande för en mindre van skytt. Det går som sagt bra att komma och skjuta en enskild tävling, men för att vara med i cupen totalt så deltar man i minst tre av de fem ingående deltävlingarna. Jägareförbundet Norrbotten kommer att bidra med fina pokaler/plaketter i varje deltävling i respektive klass och även fina pokaler till slutsegrarna i respektive klass.

Tävlingsdatum och annan information hittar du HÄR

/ Roger Lundqvist