Norrbotten

Foto: Anna-Lena Nyman

Styckningskurs i Kalix

Efterfrågan på kurser i praktisk styckning har länge varit stor men de har varit svåra att administrera och genomföra. Nu har det lyckats att genomföra en kurs i Kalix.

2015-03-12

Genom ett samarbete mellan Jägareförbundet Kalix och Studiefrämjandet anordnades en kurs i praktisk styckning. Instruktör var Stefan Morin som länge varit ansvarig lärare för jaktutbildningen på naturbruksgymnasiet. Deltog gjorde Ulf Nyman, Erik Sundvall, Tom Strang, Fredrik Strömbäck, Johan Almqvist och Hans Lindgren

Deltagarna fick prova på att stycka upp renar och i kursavgiften ingick att den ren man varit med och styckat fick tas med hem till den egna frysen.

Eftersom intresset har varit stort provade man att köra en kurs till men till den blev det problem med material, alltså renar att stycka. Man planerar dock att genomföra en ny kurs innan jaktsäsongen drar igång i höst.

För mer information om denna utbildning hänvisas till Jägareförbundet Kalix eller Studiefrämjandet.