Norrbotten

Foto:Tom Strang. Segraren i jägarklassen från sportingtävlingen i Sunderbyn Henry Alatalo, Sunderbyn i mitten, flankerad av tvåan Ludde Norén, Övertorneå till vänster och trean Erik Åström, Ängesbyn till höger-

BD-cup i full gång

2015-05-19

Hela 44 skyttar deltog i första deltävlingen i BD-cup i söndags 17/5, på Vitheden utanför Kalix. Arrangörerna Jägareförbundet Kalix hade ordnat en trevlig tävling med varierande mål på avstånd mellan 50-70 meter. Segrade i elitklassen gjorde den erkänt duktige skytten Matti Tuuri från Älvsbyn på 124 poäng, mycket tätt följd av den dito duktige skytten Jörgen Isaksson, Överkalix. De slutade på samma poäng men Matti hade en poäng till godo på särskiljemålet som var en 10-ringad grisfigur.

I jägarklassen slog Niklas Modig, Övertorneå till rejält och vann på suveräna 125 poäng efter ett enastående skytte.

Dagen efter var det dags för deltävling två i BD-cup – 25 duvor Sporting i Sunderbyn. Även här hade arrangören lagt en mycket trevlig och på alla sätt jägarmässig bana, där hemmasonen Anders Åberg säkert kunde vinna elitklassen med att skjuta fullt (25 duvor). Anders hade kalixskytten Göran Isacsson hack i hälarna som prickade ned 23 duvor.

Jägarklassen blev en mycket spännande uppgörelse där Ludde Norén från Övertorneå slutade på samma resultat - 22 duvor - som Henry Alatalo, Sunderbyn. En rafflande särskjutning inleddes där Henry drog det längsta strået genom att vinna med 6-5.

-Detta var riktigt roligt och något som jag definitivt skall prova igen , var Niklas Modigs spontana kommentar efter tävlingen. Niklas som segrade i Kalix dagen innan, hade åkt ändå från Övertorneå för premiärtävla i Sporting.

Roger Lundqvist