Västerbotten

Foto: Lena Andersson. Konservator Jan Fredriksson i Bjurholm har en fin utställning. De tio ungdomarna tyckte att det var spännande att se en hel del främmande djurarter.

Vårläger i Nysätra

2014-05-16

Ungdomarna fick uppleva en spännande helg i jaktens tecken. Förutom bäverjakt och jakt på råbock så åkte de till Bjurholm och besökte älgfarmen och en konservator.
– Alla utom två ungdomar fick se bäver redan den första kvällen och två bävrar fälldes. Det var mycket olika djur i rörelse. Våren är verkligen en bra tid att se vilt. De exponerar sig ute på åkrarna för att komma åt de första gröna stråna, berättar Michael Andersson, ungdomsansvarig i Jägareförbundet Nysätra. En av grupperna fick också höra en berguv på fredagkvällen.

Jägareförbundet Nysätra höll sitt vårläger i Flarken den andra till fjärde maj. Flarkens älgjaktlags jaktstuga var basen. Flarken är en by som ligger mitt emellan Umeå och Skellefteå i Västerbotten. De tio ungdomarna som var med på lägret var mellan tretton och sexton år, hälften var flickor och hälften pojkar. De flesta var för unga för uppsiktsjakt (15-års gräns) men fick följa med varsin fadderjägare på både bäverjakt och jakt på råbock.

På lördagen åkte hela lägret till Älgfarmen i Bjurholm, vilket är tretton mil enkel resa. I Bjurholm gjorde de även ett studiebesök hos en konservator. Lena Andersson, en av fadderjägarna, sköt en bäver under fredagskvällen och passade på att lämna in sitt bäverskinn för garvning.
– Vi har haft en bra ungdomsverksamhet och har dragit in pengar till jaktvårdskretsen, säger Michael Andersson. Därför tyckte Jägareförbundet Nysätra att det var värt att lägga pengar på ungdomarnas studieresa till Bjurholm.

Väl hemma efter den långa resan, var det åter dags för bäverjakt och jakt på vårbock. Det fälldes två bävrar även på lördagen.
– Det finns ganska gott om rådjur i markerna i Flarken. Totalt observerats ett tjugotal rådjur. Avskjutningsreglerna när det gällde råbock var att vi bara skulle fälla mindre bockar. Vi sparar de större råbockarna så att de finns med under brunsten i början av augusti.
– Det är viktigt när vi är ute med ungdomarna att vi förmedlar vad jakt är. Det är att förvalta det vilt vi har och att jakt är viltvård, betonar Michael Andersson.

Under söndagen färdigställdes en norsk kråkfälla, som sedan kommer att säljas och ger pengar tillbaka till ungdomsverksamheten. Det fanns också tid för övningsskytte med både .22 och hagelgevär. Alltför lite tid, tyckte några av ungdomarna.
Text: Anja Kjellsson

På bäverpass, Andreas Holgersson och Rasmus Andersson