bakgrund

Björnbanan i aktion. Foto: Johan Åström

Jaktstig Brattvall

2014-08-21

Söndag den 10 augusti genomfördes årets kretsmästerskap för Jägareförbundet Umeå på Brattvalls Jaktskytteklubb i Tavelsjö. 101 deltagare i fem klasser gjorde upp om vinsterna. Stigen hade sju stationer, där den första stationen var avståndsbedömning på änder och räv, helt utan skytte. Målen var placerade på 42 respektive på 92 meter. Station två, tre och fyra var viltmål föreställande varg, grävling och rådjur. Station fem föreställde en skadskjuten älgkalv på 141 meter. Den sjätte stationen var en "vanlig" älgserie med stop vid en murkant.

På den sista stationen invigdes den nya björnbanan. Skytten sköt först ett skott på stillastående sidobjörn och sedan ett skott när björnen ”sprang iväg”. Sedan sköts två skott på björnen som kom rusande mot skytten på tjugo meters avstånd. Björnbanan, som har en räls som gör den lätt att ställa upp på valfri plats, fick mycket beröm av deltagarna. De tyckte att den var rolig att skjuta på men samtidigt svår. En bra mix av stationer var slutomdömet på årets jaktstig. Styrelsen vill tacka alla deltagare för en bra uppslutning och även alla funktionärer som gjorde dagen möjlig.

Vinnarna på Brattvalls jaktstig den 10 augusti:
Öppen klass: Johan Ekbäck, Björksele
Juniorer: Niklas Eriksson, Vindeln
Damer: Nina Gustafsson, Botsmark
Yngre Oldboys: Torbjörn Sandberg, Stöcksjö
Veteraner: Roger Lundström, Nordmaling
Lagtävlingen vanns av Stöcksjö med Torbjörn Sandberg, Magnus Sandström och Emil Karlsson.

Text: Sandra Åström

Björn som kommer rusande mot skytten. Foto: Johan Åström