Västerbotten

Björnjakten i Västerbotten 2014

Tilldelningen var 25 björnar, varav 16 fick fällas nedan odlingsgränsen. Första jaktdagen fälldes fem björnar. Jakten förflöt bra i länet där hela tilldelningen fälldes utan påskjutna och ej funna björnar eller någon överskjutning. Totalt fälldes 20 hannar och fem honor.

2014-10-21

Årets björnjakt pågick detta år i området nedan odlingsgränsen till den 3 september och ovan odlingsgränsen till den 16 september. Tilldelningen var som tidigare år 25 björnar, varav 16 fick fällas nedan odlingsgränsen. Redan första jaktdagen fälldes fem björnar, två stycken ovan odlingsgränsen och tre nedan. Jakten förflöt bra i länet där hela tilldelningen fälldes utan påskjutna och ej funna björnar eller någon överskjutning. Totalt fälldes 20 hannar och fem honor. Den tyngsta rapporterade björnen var en hanne på 260 kg som fälldes i östra delen av Lycksele kommun. Det verkar som om det skett en utjämning i björntäthet över länet då det denna höst fälldes färre björnar i sydvästra delarna av länet. Inom Dorotea-, Vilhelmina- och Åsele kommuner fälldes åtta björnar denna höst mot 11 björnar år 2013 och 16 björnar år 2012. Däremot fälldes tre björnar i Skellefteå kommun och tre björnar i Bjurholms kommun, områden där det tidigare fällts få björnar.

Nytt för i år var att åteljakt på björn åter var tillåten i de flesta län där björnjakt var tillåten, där Västerbotten var ett av länen. Särskilda villkor gällde för denna jaktform, där varje åtel skulle registreras hos Länsstyrelsen och en åtelansvarig skulle finnas för varje åtel. Åtling kunde detta år ske från 15 juli. Tyvärr var det inte tillåtet att släppa hund på spår vid åtel. Ingen björn fälldes på åtel. Ingen av de fällda björnarna i länet detta år hade trikiner. En hanbjörn som fälldes denna höst i Krokoms kommun, Jämtland, visade sig vara trikinpositiv.

Text: Christer Zakrisson