bakgrund

Västerbotten

Jaktledarutbildning i Skarvjöby, Storuman. Flera grupparbeten ingår i jaktledarutbildningen tex kring vilka de vanligaste konflikterna är i ett jaktlag och hur man löser dessa, eller frågor kring etik i älgjakten, om hundar eller mot allmänheten. Foto: Anja Kjellsson

Jaktledarutbildningar

2014-10-17

Jaktledarutbildning i Västerbotten

Svenska Jägareförbundet har satsat på jaktledarutbildningar sedan 2003 eftersom jaktledaren är en nyckelperson i jaktlaget. Förutom att organisera den praktiska jakten, så måste han/hon ha god kunskap om lagstiftningen. Det är också jaktledaren som genom sitt uppträdande sätter normerna i jaktlaget vad gäller jaktetik, träningsskytte och hantering av viltet. Jaktledaren kan också ha en bredare roll genom att välkomna nya, eller yngre jägare att komma in i jaktlaget.

Under 2014 var fem jaktledarutbildningar bokade i Västerbotten; i Umeå, Burträsk, Lycksele, Sorsele och i Skarvsjöby, Storuman.

Av de planerade tillfällena så genomfördes endast utbildningarna i Burträsk och i Skarvsjöby. De andra jaktledarutbildningarna fick ställas in på grund av för få deltagare. Eftersom förfrågningar kommer in under hela året på jaktledarutbildningar, så vet vi dock att efterfrågan på utbildningarna fortfarande är stor.

Under våren 2015 planeras jaktledarutbildningar i Skellefteå och i Håknäs/Bredvik i Nordmaling. Kontakta gärna Jägareförbundet Västerbottens kontor i Umeå med en intresseanmälan även för en jaktledarutbildning på andra orter.

/Anja Kjellsson