Västerbotten

Förbundet: Återställ fjälljaktsreglerna

”De svenska jägarna ska prioriteras vid fjälljakten på statens marker. Det anser Jägareförbundet. Och förbundet räknar med att de mycket hårt kritiserade reglerna kommer att återställas så som de tidigare var utformade.”

2015-02-17

”– Vi hade en bra ordning åren 1992 till 2007. Sedan blev det uppenbara försämringar i upplåtelseformen. De har inneburit stora problem, konstaterar K G Abramsson, ordförande i Jägareförbundet Västerbotten.
Fjälljaktsfrågan har på senare år gått i politisk långbänk. Men nu har regeringen genom landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) vid flera tillfällen lovat att återställa fjälljaktsreglerna så som de var tidigare. Jägareförbundet välkomnar detta och anser att de nygamla reglerna ska vara på plats redan inför höstens jaktpremiär.
– Utgår man från att det som tidigare varit beställt och tidigare lovat borde det vara klart före 25 augusti. Absolut, säger K G Abramsson
.”