bakgrund

Västerbotten

Uttalande från länsstämman

2015-04-13

Jägareförbundets deltagare på länsstämman i Vilhelmina enades om ett uttalande:

Uttalande från Jägareförbundet Västerbottens årsstämma, 11 april 2015
För Jägareförbundet Västerbotten har den dominerande frågan de senaste åren präglats av älgförvaltningsfrågor. Efter tre år med det nya älgförvaltningssystemet finns det fortfarande, tyvärr, en tydlig misstänksamhet mot systemet och hur systemet påverkar älgstammens numerär och kvalitet.
Jägareförbundet Västerbotten konstaterar att älgstammen har minskat och framför att det finns fog för att älgstammens kvalitet har blivit sämre. På de övergripande - regionala och nationella nivåerna - kan glädjande nog konstateras att parterna har närmat sig varandra och förståelsen av jägarnas och markägarnas intressen har ökat intressena emellan. Detsamma gäller tyvärr inte på den lokala nivån, där klyftorna på många ställen tvärtom ökat.
Älgförvaltningssystemet genomgår för närvarande en översyn, där en mycket tydlig synpunkt från jägarintresset är att markägarnas utslagsröst måste tas bort.
Svenska Jägareförbundet har visat att privata markägare, vilka många gånger även är medlemmar i Svenska Jägareförbundet, tycker ungefär som jägarna vad gäller älgstammens storlek och kvalitet, en åsikt som dock inte sammanfaller med storskogsbrukets. Därför är det extremt viktigt att inte bolagsrepresentanter för de privata markägarnas talan på lokal nivå. Representationen i förvaltningsgrupperna måste återspegla innehavet.
Jakten, och då framförallt efter älg, är en uråldrig tradition, kulturyttring, livsstil, och inte minst näring, i Västerbottens län, liksom stora delar av landet. Älgjakten är väl värd att bevara och inför framtiden stärka. Det finns med nuvarande tillämpning av förvaltningssystemet en uppenbar risk att intresset för älgjakt försvagas och därmed även på sikt äventyras.

Jägareförbundet Västerbotten uppmanar därför:

• Naturvårdsverket att avlägsna markägarnas utslagsröst
  • Länsstyrelsen att vid förordnande av älgförvaltningsgrupper även säkerställa de privata – ej organiserade - markägarnas representation  i Älgförvaltningsgrupperna.

Frågor om stämmans uttalande besvaras av Jägareförbundet Västerbottens ordförande K G Abramsson.

Jägareförbundet Västerbotten har fyra mål med älgförvaltningen:
1. Ha älgstammar av hög kvalité.
2. Att älgskötselområdet är en frivillig sammanslutning av jakträttshavare.
3. Att älgförvaltningsgrupperna samordnar ingående älgskötselområden.
4. Att lokala jägare och jaktlag är grunden för en långsiktig älgförvaltning.