Västerbotten

”Bajsträdet” är populärt. Elever från klass 5 i Sörforsskolan gissar på spillning från älg, tjäder, hare och järpe i olika burkar som hänger i trädet. Foto: Anja Kjellsson

Jorden och skogen i stan

637 elever smakade på torkat älgkött på Jorden och Skogen i stan.

2015-09-21

Jorden och Skogen i stan i Umeå är ett arrangemang tillsammans med de gröna näringarna. Den 16 och 17 september byggdes det upp tjugofem stationer på campusområdet vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Stationerna besöktes av 1781 skolelever fördelat på 87 klasser i årskurs 4-6.

”Bajsträdet”
Jägareförbundet Västerbotten och Jägareförbundet Umeå deltog för sjunde året på Jorden och Skogen i stan och på jägarstationen fick eleverna träna sina sinnen i vad de hade sett, hört, luktat, känt på och smakat på. Tältet var fyllt med skinn och horn från kronvilt, rådjur, älg och dovvilt. Det fanns ett par skoterhandskar av gråsäl och påsar gjorda av älgöron. För fladdermöss, mesfåglar, knipor, pärlugglor och trädkrypare fanns jägareförbundets olika holkar uppsatta. Till elevernas och lärarnas förtjusning hängde det burkar med spillning från älg, tjäder, hare och järpe i det populära ”bajsträdet”. En ljudridå från en cd-spelare omgav tältet. Det hördes älgtjurens brunstlock, råbockens skällande, kronhjortens brölande och vargars ylande. Med hjälp av lite myggspray med tjära i, tänkte eleverna på lukten av skog och eld.
– Det luktar grillkorv, tyckte en av eleverna.

Elever från 4B i Mariehemsskolan smakar på det torkade örtmarinerade älgköttet. Foto: Anja Kjellsson

637 elever åt torkat, örtmarinerat älgkött
– Mm, det var asgott, smakade lite som pizza, tyckte en flicka som associerade till basilika och oregano som köttet var kryddat med.
– Det var faktiskt riktigt gott, sade en pojke som först var lite avvaktande till att ens smaka på torrköttet.

Många av eleverna hade redan kopplingar till jakten och ville berätta om sin morfar, pappa eller mamma som är jägare eller om något djur som de hade sett. Andra elever funderade på om det är tillåtet att äta älg enligt sin religion.

Syftet med Jorden och Skogen i stan är att väcka intresse hos barn och ungdomar för de gröna näringarna. LRF, lantbrukarnas riksförbund, samordnade de tjugofem medverkande organisationerna.
Text: Anja Kjellsson