Gyttorp Jägarduvan 2016

Gyttorp Jägarduvan syftar till att jägarna på ett roligt och jägarnära sätt ska träna inför jakten. Detta sker på lerduvor som liknar jakt på fågel. Gå en Jägarduvestig och du har en bra träning till jakten.

Gyttorp har köpt rättigheterna till resultathanteringsprogrammet jakstig.se

Detta innebär för dej som arrangör att ni kan nyttja detta program helt utan kostnad. se under fliken "Resultathantering" för Gyttorp Cup och Gyttorp Jägarduvan

Här nedan finns reglerna för Jägareförbundet Jägarduvan och anmälningsblankett för de klubbar som ska arrangera tävlingen. När klubben anmält stigen annonseras den nedan, i Svensk Jakt, aktuell månad, samt i Jakt och Jägare varje månad mellan februari-augusti. Klubben får startkort, regler och skyltar till stigen.

Nu har systemet med "TRYCK OCH DÖM" prövats på JÄGARDUVAN. Det innebär: 1. skyttarna går i lag om c:a 5-6 personer och sköter sig själva inom laget genom att turas om att trycka fram duvorna åt varandra och att döma träff eller bom. 2. Antalet funktionärer decimeras betydligt, vilket i en förlängning torde innebära möjlighet för fler skytteklubbar att anordna en sådan tävling!

Resultat 2016

För att bli kvalad till riksfinalen, som i år går i Trosa lördagen den 6 augusti 2016, ska man ha deltagit på en av Jägarförbundet arrangerad Jägarduvestig.

Anmäl dig hos en klubb!

Se i kalendern efter en klubbarrangör nära dig - där finner du även kontaktuppgifter

Hur ett deltagande i Gyttorp Jägarduvan går till

Du som inte tidigare deltagit på en jägarduvetävling kan läsa följande information:

• Du åker till stigen och anmäler dig där. Anmälningstiden brukar vara mellan 8.00–13.00 om inget annat annonserats.
  • Du fyller i ett startkort och lämnar det i anmälan där du betalar för att delta. Kostnaden för deltagande är rekommenderad till 150 kr/startande.
  • Startkortet tar du med till varje station där stationsfunktionären fyller i hur många lerduvor du skjutit ner.
  • På varje station ska det framgå hur många duvor som ska skjutas.
  • Man får stå bakom tidigare skytt för att se hur duvorna flyger.
  • Man skjuter med stålammunition. Ammunitionen får du på varje station.
  • Jägarduvetävlingarna ska vara anpassade så att man kan skjuta med öppna choker.

Lycka till!

Klicka här för att anmäla din klubb till Gyttorp Jägarduvan 2016!  (fyll i på webben)

Frågor och resultatärenden

Kontakt med tävlingssekreterare