bakgrund

Blekinge

Årsstämma, Jägareförbundet Blekinge

Ett lugnt möte med besök av nye Regionschefen Syd, Jihm Forsberg och Sven-Gunnar Lunneryd som föreläste om säl.

2014-04-09

Jan Ingvarsson och Sven-Erik Harrysson

Jägareförbundet Blekinges årsstämma är genomförd med Anders Åkesson som mötesordförande. Mötet var välbesökt och 46 ombud av 55 var närvarande.

Tre ledamöter avgick och ersattes av nya krafter.

Två motioner behandlades under mötet varav en avslogs och en tillstyrktes.

Utmärkelser delades också ut och det sedvanliga lotteriet genomfördes.

Jihm Forsberg, Regionschef Syd, besökte årets stämma och berättade om arbetet i Svenska Jägareförbundet, Funktionsledning och arbetssätt. De viktigaste uppdragen vi har idag är Medlemmarna och det Allmänna uppdraget. Arbetet är uppdelat i fyra funktioner, Jakt & Viltförvaltning, Utbildning, Opinion & Kommunikation och Medlem & Marknad.

Även Peter Eriksson, från förbundsstyrelsen, besökte mötet och pratade om arbetet inom Svenska Jägareförbundet.

Jihm Forsberg

Sven-Gunnar Lunneryd

Föreläsare för kvällen var Sven-Gunnar Lunneryd som pratade om säl och skarv. Föredraget innehöll en hel del intressanta filmer från olika fångstredskap där man kan se hur sälarna beter sig för att komma åt fisken i redskapen.

I Blekinge har vi fått skyddsjakt på gråsäl och denna startar den 16 april 2014. Kvoten som får skjutas är 15 stycken.

Eva Lilja