Blekinge

Foto Sven-Erik Harrysson

Nu har det blivit en tradition att vara i Sjöarp när skolan har sitt årliga Kosläpp.

Jägareförbundet Blekinge samarbetar med skolan genom utbildningar i jägarexamen och ungdomsjakter på Sjöarps jaktklubb.

2014-05-02

Jägareförbundet Blekinge på grönbete

Foto Sven-Erik Harrysson

Nu har det blivit en tradition att vara med på Blekinge Naturbruksgymnasium i Bräkne Hoby när de har sitt årliga Kosläpp.Jägareförbundet Blekinge samarbetar med skolan genom utbildning i jägarexamen och ungdomsjakter på Sjöarps jaktklubb. Under fredagen kommer det massor med klasser från både förskolor och lågstadier till Naturbruksgymnasiet för att kolla på alla djur och maskiner som finns där. Under lördagen kommer det ca 5 000 besökare till gymnasiet för att uppleva när korna släpps ut i frihet, det blir en hel del skutt och språng.

I Jägareförbundets monter får dom prova på att skjuta med luftgevär och blir förevisade olika skinn och horn. Skyttet är väldigt populärt med kö hela dagen så det blir många omladdningar för skjutledarna. Utbudet av utställare är stort så det finns verkligen mycket att göra för deltagarna, åka hölass, köra skogsmaskin, kaninutställning, äta glass, mjölk med vetebulle o.s.v. sist men inte minst köpa grillad viltkorv hos Jägareförbundet, ett mycket populärt inslag. Naturligtvis är det även luftgevärsskytte och visning av skinn och horn denna dag. Olika foldrar om bl.a. viltkött delas ut till besökarna, som på så vis får en insikt i vad Jägareförbundet syssla med.

Vid pennan
S-E Harrysson