Blekinge

Rävlock kurser startar upp i Sydost 2015

Inbjudan till Rävlockskurser i Blekinge Kronoberg Skåne och Halland enligt nedan!

2014-11-05

Inbjudan till Rävlockskurser

Plats & datum:                                          Kursledare

Kronoberg

Hovmantorp. 2015-02-28       ( Obs. Nytt datum       Per Christensen

Blekinge

Olofström. 2015-01-17                                                Svenne Harrysson

Jämjö.        2015-01-24                                                Svenne Harrysson

Skåne

Rinkaby. 2015-01-25                                                     Håkan Ellman

Malmö. 2015-02-02                                                       Svenne Harrysson

Perstorp. 2015-02-08                                                     Håkan Ellman

Båstad. 2015-02-22                                                        Håkan Ellman

Halland

Abild. 2015-02-15                                                          Håkan Ellman

Tid: Samling varierar mellan kurserna och tid på året, avslut efter mörkrets inbrott. Exakta tider framgår av kallelsen.

Kursavgift: Teorikurs över 3 timmar kostar 250:-. Kursavgiften faktureras i efterhand. Medtag

matsäck. Medtag även kulvapen och jaktammunition för lockjakt på räv samt övrig jaktutrustning - kläder efter väder.

Allmänt: Lockjakt är en gammal jaktform. Lockjakten är en del i många av våra nordiska

jaktformer på matvilt såväl rovvilt. Rävlock kan med fördel bedrivas från kust- till fjällmiljö, från norr till söder, och i synnerhet under tidig vårvinter. Som lockjägare måste du behärska ett antal moment såsom viltet och dess vanor, förmåga att nyttja terrängen och kända viltväxlar till din fördel, använda rätt utrustning, ta hänsyn till vind och vittring etc. Tekniken att locka och behärska lockpipan är ett viktigt moment under kursen såväl som i den praktiska jakten.

Syfte: Att ge deltagaren sådana kunskaper om lockjaktens utövande att utsikterna till en framgångsrik lockjakt blir stora.

Anmälan och frågor: Jägareförbundet Syd, Box 572, 291 25 Kristianstad, tfn 044-12 93 40 el

e-post vo9@jagareforbundet.se Anmälan senast 2 veckor förre aktuell kurs.

Välkommen!