Blekinge

Länsstyrelsen kallad rovdjursgruppen i Jägareförbundet Blekinge den 10 okt 2015

2015-10-23

Rovdjursträff

Ulrika Widgren, rovdjursansvarig på Lst. Blekinge län, hälsade rovdjursgrupp och spårtolkar välkomna till denna rovdjursträff. Angående samarbetet mellan Lst. och Jägareförbundet Blekinge är båda parter väldigt nöjda.

Träffen innehöll information och samtal om: Förvaltningsplan rovdjur för länet, inventering, angrepp på tamdjur, viltkamera, sms avisering o.s.v.

Långsiktiga mål: Det övergripande och långsiktiga målet för rovdjurspolitiken i Sverige ska uppnå och bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet.

Samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.

Nationellt referensvärde, varg 270 (300) och lodjur 870 individer.

Förekomst 2013/14 i landet, varg 400 individer och lodjur 142 familjegrupper ca 840 individer.

Besiktningar i länet 2015: 20 genomförda besiktningar. 7 loangrepp, 1 vargangrepp, 2 säkra hund, 4 räv och resten okänt. 6 lamm och 5 tackor, samt en get.

Fyra ersättningsärenden, tre lo och en varg.

Sex säkra loangrepp inom ett begränsat område (östra Blekinge) sedan slutet av juli, ytterligare två i Kalmar län.

Tillstånd rovdjurskamera: 10 kameror. Inventera rovdjur (inventeringsperioden) och förebygga angrepp (två veckor). Höjd max 75 cm. Inget ljud, bilder med människor raderas omgående. Markägarens samtycke. Inget där allmänheten vistas regelbundet. Bilder med rovdjur lagras i Rovbase. Att använda rovdjurskamera är nödvändigt för att vi skall kunna göra en någorlunda säker inventering. Detta på grund av våra snöfattiga vintrar under inventeringsperioden. Länsföreningen rovdjursgrupp, spårtolkar och länsstyrelsen behöver hjälp för att kunna utföra en bra inventering (ingår i det allmänna uppdraget).

Ulrika Widgren kommer gärna ut till t.ex. älgmöten och talar rovdjur, så kontakta rovdjursansvarig i länsföreningen eller Lst.

Vid obs av varg eller lodjur rapportera via Lst. hemsida rovdjur och skandobs eller ring till någon av spårtolkarna. Det finns även en mobilapp för databasen skandobs, den appen är kostnadsfri.

Här ovan talas om spårtolkar och dom hittar du på Blekinges hemsida under Jägaren och Jakten/Rovdjur eller på ndan länk.

Torsten Jönsson, länsansvarig i Jägareförbundet Blekinge, tackade Ulrika för kvällen och hoppas på ett fortsatt bra samarbete.

Rovdjursgruppen

Torsten Jönsson//gm S-E Harrysson