Kronoberg

Älgförvaltningsområde 4 senarelägger årets älgjakt

Älgförvaltningsområde 4, Åsnens Norra, Norra Värends, Kinnevalds, Nöbbele, Västra Rottnens och Konga härads älgskötselområde, deltar i ett pilotprojekt där älgjaktspremiären skjuts upp från andra till tredje måndagen i oktober.

2015-06-24

Anledningen är att jakten stör brunsten. Den senaste forskningen visar att brunsten pågår in i jaktsäsongen. De tidigaste korna börjar brunsta i början av september, sedan pågår brunsten i en och en halv månad. En älgko är endast mottaglig för betäckning under ett dygn. Om kon inte blir betäckt under det dygnet tar det ytterligare tre veckor innan hon brunstar igen - och åter är mottaglig under ett dygn. En förutsättning under de 24 timmarna är förstås också att det finns tjurar på marken. En sen betäckning betyder att kalvar riskeras födas tre veckor senare och får då också sämre förutsättningar att bli stora.

Att senarelägga älgjaktspremiären är frivilligt och upp till varje älgförvaltningsområde att besluta om. Det räcker dock inte med att senarelägga jakten under ett år - för att kunna se om det ger effekt och se eventuella trender krävs att man senarelägger jakten under minst tre år.