Kronoberg

Journalist uppmärksammad på årsstämman

När Jägareförbundet Kronoberg höll sin årsstämma belönades journalisten Kent Axelsson på Smålandsposten med förbundets viltvårdspris. Han får priset för att i många år, i en lång rad artiklar, speglat jakten och viltvården på ett korrekt, informativt och underhållande sätt.

2015-04-13

Frågan är om inte det var första gången som en allmänreporter på en dagstidning uppmärksammades på detta sätt av ett jaktvårdsförbund. Men, menade ordföranden Fredrik Kjellson, när han berättade för stämman om pristagaren:

– För oss jägare är det viktigt att allmänheten får veta vad vi gör och hur vi gör det. Det gäller inte bara jakten utan också alla insatser för viltvården. Kent Axelsson har i många artiklar bidragit till det genom att beskriva jakt och viltvård på ett korrekt sätt.

Kent Axelsson var lite förvånad över utmärkelsen. Han jagar inte själv, utan fiskar istället.

– På det sättet har vi en del gemensamt, skojade han med den församlade jägarkåren. Jag har varit ute på många jaktreportage där det i förväg utlovats både det ena och det andra men där det inte hänt särskilt mycket.

Viltvårdspris fick också Hampus Andersson och Erik Fransson som studerar jakt och viltvård vid Ryssbygymnaiset. I samarbete med skolan uppmärksammar länsföreningen varje år två elever som brinner extra för viltvården.

De båda studenterna fick tusen kronor var samt ett diplom att hänga på väggen.

Uppskattade föredrag
Folke Fagerlund från förbundsstyrelsen berättade om vad som händer och sker inom Jägareförbundet på central nivå. Med utgångspunkt från förbundets många framgångar uppmanade han de församlade jägarna att gå hem och värva åtminstone en medlem var.

– Vi är på väg att vända en nedåtgående trend. Det behövs inte särskilt många medlemmar till, mindre än 2 000, för att vi ska bli fler än vi var vid förra medlemsårets slut, peppade Fagerlund de förtroendevalda.

Viltforskaren Anders Jarnemo höll ett uppskattat föredrag om kronhjortens ekologi och dess förvaltning. Med en mängd mycket fina bilder och med sina breda kunskaper om detta fina vilt fångade han jägarnas intresse trots att timmen var sen.

I stort sett lika
Stämman omvalde Frederik Kjellson som ordförande. En förändring genomfördes då Markaryd jaktvårdskrets tidigare suppleant Stefan Andersson bytte plats med Stefan Tagesson.

Styrelsen består av följande:

Fredrik Kjellson, Hovmantorp (ordförande), Göran Johansson, Växjö Norra, Tony Jonsson, Växjö Södra, Anders Linnér, Uppvidinge, Martin Wikerstål, Alvesta, Peter Gustavsson, Lessebo, Daniel Bengtsson, Tingsryd, Christer Holden, Älmhult, Bengt Roos, Ljungby Östra, Stig Allan Svensk, Ljungby Västra, Stefan Andersson, Markaryd och Leif Granqvist, ungdom.

Årsstämman genomfördes på konferensanläggningen Kök 11 på gamla I 11-området i Växjö. Mötesordförande var Nils Posse.

Jan Henricson

Ungdomar från Ryssbygymnasiet fick viltvårdspris

Anders Joelsson premierades

Stefan Tagesson tackades för sitt engagemang