Kronoberg

Logisk förklaring till ökning av anmälda jaktbrott

Det har skett en markant ökning av anmälda jaktbrott under förra året visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Det finns dock mycket logisk förklaring till ökningen.

2015-08-11

Det finns dock mycket logisk förklaring till ökningen. En ändring av lagen gör att de som inte anmäler viltolyckor gör sig skyldiga till jaktbrott. Och detta har medfört att anmälningarna ökar.

När en trafikant kolliderar med björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn måste olyckan rapporteras till polisen, även om djuret inte är synligt skadat.

Många trafikanter anmäler olyckan efteråt i samband med att de anmäler skadan till försäkringsbolaget eftersom försäkringsbolaget alltid frågar efter en polisrapport. Har man ingen polisrapport då så blir det ett jaktbrott som försäkringsbolagen nästan alltid polisanmäler. Eller så anmäls det först när någon hittar det skadade eller döda djuret. Och även då blir det anmälan om jaktbrott.

Det anmäls också ibland om jakttorns placeringar och andra händelser som ytterst sällan är ett jaktbrott. Men detta rör sig om ett mindre antal anmälningar.

Svenska Jägareförbundet har inte sett någon ökning av fällande domar när det gäller det som vanligen tolkas som jaktbrott. Detta indikerar att det är smitningar vid viltolyckor som är den största orsaken till att de anmälda jaktbrotten ökar.