Kronoberg

Tillvaratagande, från skott till gryta

Tisdagen den 21/4 hade vi möjlighet lyssna till och utbyta erfarenheter med Frederik Kjellsson, när han besökte Älmhults Jaktvårdskrets.

2015-05-04

Det gällde tillvaratagande av viltet efter skottet, vi fick oss, bildlikt talat, till livs sanningar som vi inte alltid beaktar när vi hanterar det vilda när vi skjutit och ska ta tillvara denna fantastiska råvara.

Det var kunskap som man  av praktiska skäl inte alltid tänker på i det praktiska hanterandet vid verkligheten i skogen och slaktboden. Vi pratade om, och diskuterade hygien, praktiska tips vid styckning, mörning och utrustning för att underlätta hanteringen och få så bra utbyte som möjlighet för en råvara som ger så mycket tillbaks

Det här ska senare följas upp med praktisk styckning av vilt. Tänkt då med få deltagare vid flera tillfällen så att alla får möjlighet att praktiskt stycka djuret. Vi hoppas kunna anlita den kunskap som finns i jaktlagen  så att flera får möjlighet att lära.

Älmhults Jaktvårdskrets Lennart Oskarsson