Kronoberg

Referat från skjututbildning

För några år sedan reviderades Svenska Jägareförbundets Jägarskola och i samband med det bestämde man att de som hjälper till med den praktiska delen av Jägarskolan ska ha skjutinstruktörs utbildning steg 1 helst också steg 2. I mitten av juni genomförde vi en steg 2 kurs i Växjö med 5 deltagare: Påhl Andersson, Åseda; Agneta Alexandersson, Lidhult; Jan-Erik Halldén, Lidhult; Martin Kraft, Ljungby och en långväga deltagare Linus Nilsson från Skanör.

2016-08-30

Referat från utbildningen:

Efter sedvanlig genomgång och teori var det dags att börja skjuta. Allt skytte är jakt anpassat dvs. att vi skjuter lerduvor sittande på ryggsäck och bakom maskeringsnät, ringarna och träffområdet på figurerna är övermålade för att inte synas, allt för att göra det så jaktligt som möjligt. Träffarna analyseras utifrån om det är bra skott på levande vilt eller ej, behöver vi göra långa svåra eftersök eller inte. Ett eftersöks moment ingår också, att närma sig ett ståndskall och från ett ”beredskapsläge” kunna skjuta två snabba skott mot ett skadat uppdykande vilt.

Efter genomförd utbildning kan instruktörerna hjälpa dom som har tagit jägarexamen, dom som känner sig lite ”ringrostiga” och även vid skytteövningar för eftersöksjägare.

Därför fick instruktörerna träna på att instruera elever med olika jakt och skyttebakgrund på söndagen.

Dagen börjar med en grov kolvanpassning både på hagel och på kulbössorna och där efter var det till att gå ut på dom olika stationerna. Eleverna fick redogöra för instruktörerna var dom tyckte att dom stod skyttemässigt och sedan inledde man hagel skyttet på en för eleven lagom nivå för att senare låta eleven utmana sig själv lite, för att hitta gränsen för den egna förmågan.

Kulskyttet inleddes med en genomgång i bl.a. hur man repeterar med kolven uppe vid axeln och hur man skjuter med skjutkäpp samt hur den ska vara anpassad. Efter genomgång om hur man skjuter på löpande var det så dags för eleverna ett börja skjuta och det fick skjuta var det helt nya VILDSVINSPASSET. Det hela avslutades med att jag pratade lite med eleverna om vad dom tyckte samt en enskild utvärdering med instruktörerna. Detta ledde till att vi har fått 4a nya skjutinstruktörer steg 2 till Kronoberg och en till Skåne som bara väntar på att få uppdrag! Grattis allihop och särskilt tack till eleverna som ställde upp på söndagen!

// Jocke

Jägareförbundet Kronoberg