V Götaland Väst

Viltdata tar ett kliv framåt

2016-08-09

Viltdata tar ett kliv framåt

Svenska Jägareförbundet har under en längre tid arbetat med utveckling av Viltdata. Arbetet omfattar även den viktiga småviltrapporteringen.

I mitten av augusti kommer den nya databasen lanseras. All data som finns i nuvarande system kommer att överföras till den nya databasen inklusive inloggningsuppgifter.

Under tiden 8 augusti till 15 augusti kommer arbetet med överföringen ske och under den tiden kommer inte Viltdata.se vara tillgänglig.

I allt väsentligt kommer den nya databasen vara likartad som den nuvarande men en hel del förbättringar kommer ändå att ske

• Statistiken (småviltsrapporteringen) kommer att samlas in för jaktåret, dvs 1/7 – 30/6 istället för som tidigare 1/4 - 31/3. Det innebär att i år (2016) så kommer vi inte samla in någon statistik från 1/4 - 31/6. Detta för att ge möjlighet att jämföra år mot år bakåt i tiden
  • Nuvarande Viltdata och småviltsrapporteringen slås ihop till en databas
  • Underlätta registrering av övrigt vilt, inklusive biologiska data
  • Möjlighet för obs av andra/fler arter än älg
  • Anpassat till modern teknik med adaptivt gränssnitt
  • Jämförande statistik blir möjlig

-       Jämföra två arter inom samma område (samma tidsperiod)

-       Jämföra två områden för samma art (samma tidsperiod)

-       Jämföra avskjutning med obs/jägartimme inom samma område (samma tidsperiod)

-       All statistik går att plocka ut som Excelfil

En stor nyhet och förändring är att förutom älg och de stora rovdjuren kommer kronobs registreras i de delar av landet detta är relevant.

Svensk jakt nummer 9 som utkommer i slutet av augusti kommer omfattande information finnas. Vidare kommer fördjupad information kanaliseras efterhand via kända epostadresser och delges vid sammankomster där jaktvårdskonsulenter medverkar.