Viltmat.nu

Kött måste andas. Förvara det öppet i kylen!

– Det finns inget som har förstört så mycket kött som plastfilm, säger styckmästare Håkan Fällman, en av landets främsta köttexperter och även författare till faktaboken Kött.

– Kött måste andas! Lindar man in köttet i plastfilm surnar köttet och får en kladdig yta. Färskt kött kan förvaras minst 5-6 dagar i kylen om du lägger det öppet på en tallrik i kylen. Möjligtvis kan du lägga en linnehandduk över om du vill skydda köttet, men ingen plast.
Köttet mörknar lite och får kanske en lite torr yta när den förvaras öppet flera dagar, men det försvinner vid tillagningen. Smaken blir så mycket godare än om du lindar in det i plast.

Bokomslag Bra Kött

Ny köttbok!
Perfekt för jägare

Boken Bra kött från nos till svans innehåller 309 recept (varav ett 30-tal viltrecept), men det är egentligen inte recepten som gör boken oumbärlig i alla jägares hem. Här finns framför all samlad kunskap om kött som gör att man blir bättre på att hantera kött, möra kött och laga kött med olika tekniker. Författare är två välmeriterade kockar, Gert Klötzke och Niclas Wahlström. Bokens köttskola är skriven av en tredje välmeriterad författare; Torsten Mörner, tidigare ordförande i Svenska Jägareförbundet.
Bra kött är en bok man kan ägna åtskilliga timmar åt att verkligen LÄSA för att förkovra sig. Här finns exempelvis fakta om mörning, mogning och hängning, bra översiktsbilder på styckning, instruktiva avsnitt om hur man saltar, rimmar, gravar, röker. Man kan läsa om hur man steker den perfekta biffen och hittar bra grundrecept på korvar, steg för steg. Ett avsnitt handlar om hur man gör en lufttorkad viltsalami, kryddad med senap, enbär och koriander. Andra faktaavsnitt handlar om hur man gravar kött, saltar kött, torkar kött, steker kött, röker kött och grillar kött. Som titeln anger "Bra kött - från nos till svans" finns det gott om tips på hur man använder även mindre ädla delar på ett djur.
Bra Kött är grundboken om kött som man kommer att återvända till ofta.
Boken är utgiven av Bonnier fakta. Alla foton i boken är tagna av Per-Erik Berglund.
Priset varierar från 299- 450 kr i webbutiker och bokhandlare.

Woka i skogen

En wok är den perfekta lunchen  i skogen, tycker Christina Nilson-Dag, infomationschef på Jägareförbundet. Ingredienserna kan varieras i det oändliga. Här delar Christina med sig av receptet som lagade till under en jakt. Christina steker allt hemma, så att det bara är att värma i skogen.

Kortfilmer som lär dig laga vilt

Jägareförbundet har gjort en serie filmer där viltkocken Christer Eklund
lär dig laga till olika styckningsdelar. Se hur man tillagar en älgrulle, hur man binder upp en älgentrecote med steksnöte, hur man gör en pulled pork på vildsvin, vilken temperatur man ska laga ett ytterlår i, hur man skär upp kött i rätt fiberriktning. Varje film är 2-7 minuter lång.

Ett samarbete inom Matlandet Sverige