Seminarium: Se men inte röra

Kärleken till naturen är ett centralt drag i svensk kulturhistoria och i många människors identitet. Men allt färre vistas i naturen och bor på landsbygden. Samtidigt köper vi gärna ny friluftsutrustning, intresserar oss för att leva klimatsmart och konsumerar naturprogram hemma i soffan.

2012-01-26

När vardagskontakten med naturen försvinner, hur påverkar det naturen som resurs och livsrum? Vem tar ansvar för en natur som bara blir en kuliss? Hur ser friluftslivet, markägare, miljörörelsen, jägarna och politiker på våra förändrade relationer till naturen och vad får det för konsekvenser?

Seminarium Öster Malma, torsdag 1 mars 2012, kl 10.00–15.00

Program:

10.00 Bo Sköld, ny generalsekreterare Svenska Jägareförbundet hälsar välkommen.

10.10 Sverker Sörlin, miljöhistoriker, KTH och Kjell Danell, ekolog, SLU. Om framväxten av vår syn på naturen, viltet och jakten. Vilka drivkrafter har format vår natursyn, hur vi jagar och förvaltar viltet? Vad kan det lära oss om framtiden?

10.50 Karin Åström, vice ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen, Åsa Odell, styrelseledamot LRF, Daniel Ligné, bitr riksjaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet, Jessica Carragher Wallner, framtidsstrateg, Kairos future.Vilka framtidsscenarier ser friluftslivet, markägare, skogsbruket, jägarna och miljörörelsen?

12.15 Lunch

13.30 Lena Ek, miljöminister. En politik för större biologisk mångfald.

14.00 Göran Greider, journalist och Henrik Ekman, vetenskapsjournalist. Vem tar ansvar för naturen i framtiden? Hur ser vi på våra naturresurser och vad blir konsekvenserna? Diskussion.

Anmäl dig snarast till:

seminarium@jagareforbundet.se, eller 0155 24 62 00. Seminariet är kostnadsfritt. Lunch 100 kronor. (Antalet platser är begränsat).

Arrangör:

Plats:

Öster Malma, Sveriges jakt- och viltvårdscentrum, ligger mellan Gnesta och Nyköping, cirka en timme med bil från Stockholm.

Ange om du vill åka med gratisbussen som avgår från Stockholm Cityterminalen kl 8.30, med återresa kl 15.15.

Frågor:

christina.nilson-dag@jagareforbundet.se