Flera barn och ungdomar tyckte att simulatorskyttet var toppen på Vildmarksmässan. Foto: Johanna Thörnqvist

Roligt simulatorskytte lockade på Vildmarksmässan

- Syns vi inte så finns vi inte. Det är viktigt att vi är här! Det säger Rolf Eriksson som stod i Jägareförbundet Stockholms monter på Vildmarksmässan i Älvsjö som arrangerades 7-9 mars.

2014-03-09

För andra året i rad deltar Jägareförbundet med ett antal aktiviteter och erbjudanden.
Skyttesimulatorn går varm med hjälp av Lena Skalman, den är öppen för alla att prova. När vi besöker mässan står många barn i kö för att testa.

Jägareförbundet Stockholms Rolf Eriksson och jaktvårdskonselent Björn Eek. Foto: Johanna Thörnqvist

- Det är viktigt att försöka fånga upp de här intresserade ungdomarna på ett bra sätt, det borde Jägareförbundet bli ännu bättre på, säger  Rolf Eriksson som också har god erfarenhet av ungdomar genom sitt engagemang som skjutledare för jägarexamen.
I montern anordnas också tävlingar och fina medlemserbjudanden. Sammanlagt fyra jakter fördelat på jaktgårdarna Bogesund och Gålö lottades ut bland nyblivna medlemmar under helgen.

Det var i år inte helt självklart att Jägareförbundet skulle delta i mässan. Det handlade förstås främst om kostnader för själva montern. Men tillsammans med mässansvarig Hellen Andersson och gemensamma krafter med engagerade medlemmar och personal i länsföreningen kunde Jägareförbundet ändå vara med. Detta tack vare flera företag som hjälpte till och sponsrade och också fick möjlighet att synas i montern.

- Jaktmässor i all ära, men att hitta andra kategorier av mässor ger mycket tillbaka. Vildmarksmässor, husvagnsmässor och andra typer av mässor som knyter an till natur- och fritidsliv kan vara nog så viktiga att delta på för att få svenskarna att komma närmare naturen och jakten, säger jaktvårdskonsulent Björn Eek.

Öster Malmas viltsmaktest på Vildmarksmässan 2014. Foto: Johanna Thörnqvist
Kan du gissa vilket viltkött? Foto: Johanna Thörnqvist

Öster Malma anordnade en viltsmakartävling. Gissa från vilket djur köttet kommer.
Det går ju inte att smaka via webben men vi lägger ut en bild på köttet (t v) och ledtrådarna så kan du som läser själv gissa.

Rätta svaren kan du läsa om du scrollar längst ner på sidan.

1.  Hanen av denna fågel har i häckningsdräkt mörkgrönt, lätt skimrande huvud och hals.
  2. Endast skyddsjakt på detta djur som lever i vatten.
  3. Det näst minska av våra fyra hjortdjur.

Rätt svar på viltsmakartävlingen:

1. Gräsand
2. Säl