Varg i snö. Foto: Göran Ekström

Det lutar åt att vargjakten blir av. Foto: Göran Ekström

"Nu tror vi på vargjakt"

Allting pekar nu mot att det blir en vargjakt i vinter.
– Nu börjar vi tro på att det faktiskt kan genomföras en jakt, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd.

2014-11-28

Troligen går det inte att räkna ut hur många timmar personal och förtroendevalda i Svenska Jägareförbundet har lagt ned för att få till stånd en normaliserad jakt.

Torbjörn Lövbom.

Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd.
Foto: Madeleine Lewander

– Den arbetsinsats som vi har lagt ned har varit avgörande för att vi står där vi gör idag. Vi är inte nöjda. Vi är inte framme vid målet. Men nu börjar vi tro på att jakten faktiskt kommer igång i vinter, säger Torbjörn Lövbom.

När det gäller årets vargjakt så är Svenska Jägareförbundet inte nöjd med hur många djur som ska fällas, längden på jakttiden och ett antal andra saker.
– Men det finns en fråga som är viktigare än detaljerna och det är att vi börjar normalisera vargförvaltningen med jakt. Det är nämligen så vi ska förvalta vargstammen under lång tid framöver och då måste vi börja någonstans.
Svenska Jägareförbundet kommer även fortsättningsvis arbeta för att skapa en förvaltning som tar hänsyn till såväl samhälle, djur som människa.
– Vi har en klok och väl accepterad syn på hur förvaltningen ska fungera, bland annat med regional förvaltning. Det känns skönt att allting pekar i rätt riktning, även om vi är luttrade med alla överklaganden som förekommit. Därför är vi naturligtvis medvetna att situationen kan förändras snabbt.
– Om besluten överklagas så blir det Naturvårdsverket som ska avgöra frågan. Men med tanke på att verket har gett utrymme för licensjakt utgår vi också ifrån att de hanterar eventuella överklaganden på ett klokt sätt, säger Torbjörn Lövbom.