Förbundsnyhet

Norges lantbruks- och matminister Sylvi Listhaug sköt godkänt Björnpass vid besöket på Öster Malma. Foto: Madeleine Lewander

Viltmat och björnskytte vid norska ministerns besök

Björnpasset, rundvandring, viltlunch och besök i viltslakteriet. Det är några av de saker Norges lantbruks- och matminister Sylvi Listhaug hann med när hon tillsammans med sin norska delegation besökte Svenska Jägareförbundet på Öster Malma.

2015-06-15

Sylvi Listhaug visade prov på goda skytteegenskaper och lyckades direkt skjuta godkänt på Björnpasset efter instruktioner av Jägareförbundets Anders Broby.

Sylvi Listhaug, Norges lantbruks- och matminister
En nöjd Sylvi Listhaug visar upp sitt Björnpass. Foto: Madeleine Lewander

Ministern kom till Sverige tillsammans med en norsk delegation för att få idéer och inspiration till ett större viltmatprojekt i Norge.

I besöket ingick ett längre besök på Öster Malma som inleddes med viltlunch där besökarna serverades vildsvin. Under lunchen, presenterades förbundets erfarenheter från arbete med hela viltkedjan - från skottet, tillvaratagning, regelverk, vilthanteringsanläggningar, förädling, distribution, tillagning till kunskapsspridning och acceptans för jakten.

De norska gästerna besökte också Öster Malmas viltslakteri där Jägareförbundets Pontus Eriksson visade hur man styckar ett vildsvin och berättade om viltköttets väg till våra tallrikar.

Öster Malmas viltslakteri med Norges lantbruks- och matminister
Pontus Eriksson visade hur man styckar ett vildsvin och berättade om tillvaratagande av vilt. Foto: Madeleine Lewander

Svenska Jägareförbundet har drivit flera viltmatprojekt för att öka jägarnas kunskaper i tillvaratagning av viltköttet och få ut mer viltkött och kunskap om viltkött till konsumenter, restauranger, butiker, storhushåll och skolkök.
- Det har varit en bra och lärorik dag. Jag tar med mig mycket av intrycken tillbaka till Norge. Våra Jägareförbund har ett bra utbyte av varandra och det är något vi kan lära mer av, sa Sylvi Listhaug.
Ministerns besök i Sverige innehöll bland annat också ett möte med landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Madeleine Lewander