Det nappade med jämna mellanrum i Malmasjön. Många av ungdomarna fick för första gången i sitt liv hålla i ett metspö.

Roliga dagar – med integration på schemat

Svenska Jägareförbundet driver ett integrationsprojekt som är finansierat av Svenskt Friluftsliv. Under tisdagen hade förbundet besök av 35 ungdomar med utländsk bakgrund som går språkintroduktion på Wendela Hebbegymnasiet i Södertälje.

2015-09-01

Integrationsdagar runt om i landet har blivit ett stående inslag i Svenska Jägareförbundets verksamhet.
Varför gör förbundet detta?
– Egentligen borde frågan ställas tvärt om. Varför gör inte alla föreningar detta? Men svaret är att vi tycker det är viktigt att ta ett samhällsansvar. Det är väl inte konstigare att jägare tar samhällsansvar än att någon annan förening eller organisation gör det. Om fler intressen hade gjort samma sak som vi hade förutsättningarna förbättrats för unga flyktingar och invandrare att förstå hur Sverige fungerar.
– Väldigt många i samhället är överens om att integrationen behöver bli bättre. De som kommer hit behöver mer kunskap om det svenska samhället och hur det fungerar. Ska integrationen bli bättre måste vi och alla andra organisationer hjälpa till.
– Eftersom vi har stor kunskap om djur och natur så bjuder vi in några skolor för att de ska kunna titta och prova på olika aktiviteter i naturen, säger Magnus Rydholm kommunikationschef på Svenska Jägareförbundet.

Luftgevärsskytte var en aktivitet som lockade. Bäst på skytte är inte alltid de man tror.

Vad gör ni?
– Eftersom synen på naturen och möjligheterna att vistas i skog och mark ser väldigt olika ut i världen pratar vi om hur det fungerar i Sverige. Vilka skyldigheter och möjligheter allemansrätten ger oss. Vi berättar naturligtvis också om djuren som finns i de svenska skogarna.
– När det gäller aktiviteter så får de prova på att meta, se hur jakthundar fungerar, de får spika fågelholkar och idag fick de prova på luftgevärsskytte. De får också en bild av viltvård och hur jakten i Sverige fungerar.

Viltvård är viktigt för jägarna. Därför fick alla elever spika fågelholkar för att få lite kunskap om hur förbundet jobbar för att skapa bra förutsättningar för fåglar och andra djur.

Vad tycker dessa ungdomar om att vara ute i skogen hos er?
– De gymnasieskolor som kommer på våra friluftsdagar vill komma tillbaka fler gånger och andra skolor som fått höra om dagarna hör av sig och vill vara med. Detta är ett bevis att konceptet fungerar och är vårt engagemang verkligen uppskattas. Eleverna tycker det är både roligt och lärorikt. Men även vi som arbetar med friluftsdagarna får en kick. Dessa ungdomar är så framåt, så positiva och vill så mycket. Det är riktigt inspirerande att få umgås med dessa under en dag, säger Magnus Rydholm.