Förbundsnyhet

Daniel Ligné på Jakttidsseminarium, Öster Malma 1 november. Foto: Bodil Elmhagen

Jakttider i framtiden

Svenska Jägareförbundet inleder nu ett arbete med att se över dagens jakttider. Startskottet var en intern workshop på Öster Malma, 2 november. Deltagarna diskuterade hur jakttiderna ser ut idag, om det finns behov av ändringar, och hur arbetet ska gå vidare.

2016-11-08

Jakttiderna för olika arter förändras över tid. För att lyfta frågan om hur jakttiderna ska se ut i framtiden arrangerade förbundet ett seminarium på Öster Malma (läs mer här).

Seminariet följdes upp med en intern workshop, 2 november. Deltagarna diskuterade hur jakttiderna ser ut idag, om det finns behov av ändringar, och hur förbundets arbete med jakttidsfrågor ska gå vidare.

Daniel Ligné summerar den framtida processen:
- Vi inleder nu ett flerårigt arbete. Frågan kommer gå tillbaka till länsföreningarna som får diskutera vilka ändringar de ser behov av. De kan sedan gå vidare med en skrivelse till Förbundsstyrelsen. Förbundet kommer göra en avstämning gentemot jakttidsramarna och där vi ser ett behov av det kommer vi förbättra våra kunskapsunderlag.  Slutligen kommer förslagen gå tillbaka till länsföreningarna som en samlad remiss. Det här är starten på en lång och ganska krokig resa, men det kommer bli skoj, kan jag lova.