Förbundsnyhet

Foto: Madeleine Lewander

Hård kritik mot VVO-förslag

Naturvårdsverket har lämnat förslag till regeringen hur reglerna runt viltvårdsområden (VVO) skulle kunna förtydligas och förenklas. – Vi är mycket missnöjda. Förslagen kan till och med försvåra för älgjakten, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

Daniel Ligné.

2016-12-01

När Naturvårdsverket fick uppdraget från regeringen var syftet att förenkla reglerna och underlätta för överlåtelse eller upplåtelse av jakträtt inom viltvårdsområden.
– Eftersom det har förekommit ett par rättsfall kring VVO där det funnits luckor i lagen ville regeringen att verket skulle göra det enklare att för såväl markägare som jägare. Reglerna för viltvårdsområden är ibland svåra och komplicerade, förklarar Daniel Ligné.

Förslagen som Naturvårdsverket skickat till regeringen innehåller ett par saker som underlättar för jakten.  Bland annat att flytta beslutsrätten från stämman till styrelsen när det gäller nya jaktarrendatorer, samt slopande av en paragraf som rör jakt efter rovdjur.
– Men det allvarliga är att verket inte verkar förstå skillnaderna mellan ett VVO och ett älgskötselområde, vilket lett till förslag som försämrar samordningen av älgjakten, säger Daniel Ligné.
Bland annat har verket utgått ifrån att alla älgskötselområden har en styrelse, vilket visar på en oroande okunskap om det verkliga förhållandena i älgförvaltningen, menar Svenska Jägareförbundet.

Ett annat dåligt förslag rör vildsvinsförvaltningen, som går emot verkets egen nationella förvaltningsplan för vildsvin.
– Verket föreslår att viltvårdsområden inte ska få besluta något om vildsvin. Detta gör det svårare att komma tillrätta med skador och begränsa stammens tillväxt. All erfarenhet visar att jakt över stora områden, grannar emellan, har varit bäst för att förvalta vildsvinen. Här ger verket bevis på att man inte har tillräcklig kunskap om de verkliga förhållandena och hur VVO fungerar.
Svenska Jägareförbundet tycker inte att förslaget som Naturvårdsverket tagit fram motsvarar det som regeringen efterfrågade.
– Vi har mycket synpunkter. Det finns några bra saker i förslagen, men det finns mycket mer som är dåligt för jakten och jägarna. Förhoppningsvis kan en hel del av dessa saker rättas till under en remissrunda. Men vi saknar också saker som verket inte tagit upp. Exempelvis hur man ska hantera människor som inte följer reglerna. Detta borde också funnits med, säger Daniel Ligné.