Varg i snö.

Vargjakten 2017 inleds måndagen 2 januari. Totalt 24 vargar får fällas. Foto: Madeleine Lewander

Definitivt besked imorgon om måndagens vargjaktstart

Den 2 januari 2017 startar licensjakten på varg. Jakten pågår tills kvoten är fylld eller fram till 15 februari. Jakten kommer att ske i fyra revir och omfattar totalt 24 vargar. Definitivt beslut om jaktens genomförande väntas fredag 30 december av Högsta förvaltningsdomstolen.

2016-12-29

Jakten genomförs i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborgs län.

Kammarrätten i Sundsvall gav 23 december 2016 grönt ljus för vinterns vargjakt i dessa län.
Fortfarande inväntas det slutgiltiga beskedet om vargjakten från Högsta förvaltningsdomstolen. Imorgon fredag 30 december förväntas domstolen meddela beslut avseende såväl 2016 som 2017 års licensjakt efter varg. Beslutet väntas kl 10.00.
Vargjakten 2017 är begränsad med totalt 24 vargar.
Det handlar om sex vargar i Värmland och sex som delas mellan Värmland och Örebro län.
Sex i Dalarna och sex i Gävleborgs län.
- Detta är alldeles för få för att begränsa vargstammens storlek, vilket är en intention i gällande riksdagsbeslut. Men det är i alla fall en början, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd.

Läs mer om och följ vargjakten 2017 här!