Förbundsnyhet

Inrikesminister Anders Ygeman. Foto: Bill Nillsson, regeringskansliet.

Förbundet diskuterade vapen med ministern

I slutet av januari träffande Svenska Jägareförbundet tillsammans med representanter för vapenhandlarna inrikesminister Anders Ygeman. Syftet vara att följa upp tidigare diskussioner och möten med Svenska Jägareförbundet och vapenhandlarna, främst om polismyndighetens handläggningstider.

2017-02-01

Under mötet diskuterades EU:s vapendirektiv som befinner sig i slutfasen av beslutsprocessen. Detta ska först godkännas av EU-parlamentet och EU:s ministerråd för att träda ikraft. Ministern meddelade att redan innan besluten är formellt klara kommer regeringen att tillsätta en utredare för att hinna med att implementera direktivet på föreskriven tid.
Förbundet som representerades av Bo Sköld och Ola Wälimaa framförde önskemål om att ingå i en expertgrupp för att bistå med sakkunskap till utredaren. Lika viktigt är exempelvis att vapenhandlarna och skytterörelsen är representerade för att ta hand om de frågor som berör dem i direktiven. Detta såg ministern positivt på.
Förbundet har tidigare skickat in ett antal förslag till ändringar i vapenlagstiftningen. Ministerns avsikt är att dessa också kan behandlas i utredningen, liksom även andra angelägna frågor förutom de delar som EU-direktivet föranleder.

Förbundet har tidigare begärt ändringar i lagtexten avseende.

• Slopad behovsmotivering för femte och sjätte jaktvapnet
  • Slopat krav på licens för ljuddämpare
  • Underlätta införselskraven genom att bara kräva EU:s vapenpass