Förbundsnyhet

Foto: Magnus Rydholm

Ny valberedningsutbildning under uppsegling

Deltagare från nästan hälften av länsföreningarna har genomfört en lyckad valberedningsutbildning under ledning av Björn Sprängare och Bo Sköld.

2017-04-27

Syftet med utbildningen var att lära nytt, utbyta erfarenheter och tillsammans skapa en grund för en ny gemensam utbildning samt ett förslag till en allmän instruktion för valberedningarnas arbete. Ytterligare en målsättning är att kursdeltagarna senare ska kunna genomföra valberedningsutbildningar inom den egna länsföreningen.
Andrea Rodriguez, distriktschef för Studiefrämjandet i Västerbotten, berättade om valberedningsarbete i generella termer och hur Studiefrämjandet kan samverka runt produktionen av utbildningsmaterial, hjälpmedel och kursernas genomförande.

Intresset från deltagarna var på topp och viljan att diskutera de olika spörsmålen var hög och insiktsfull. Det finns med andra ord goda förhoppningar om att kommande utbildningspaket kan erbjuda den intresserade ett verkligt bra och anpassat material

Nästa steg i processen är att de nu lagda ramförslagen till kursinnehåll med mera formas till en gemensam utbildning i nära samarbete med Studiefrämjandet.