Illegala åtlar, bilåkning under jakten och åtelkameror förekommer ibland under björnjakt. Foto Mostphotos

Polisen håller koll på björnjakten

Polisen får många tips om olagliga åtlar, åtelkameror och användande av bilar vid björnjakt. Detta har fått miljöåklagare Christer Jarlås att inbjuda till möten med skogsbruket, länsstyrelserna, polisen och Svenska Jägareförbundet.

2017-05-21

Miljöåklagare Christer Jarlås är bekymrad över det faktum att ett fåtal jägare håller på att förstöra björnjakten för alla de jägare som sköter sig.
– Polisen får tips om olagliga åtlar, åtelkameror och att jägare kör bil för att genskjuta björnar. Såväl polisen som åklagare har till uppgift att både förebygga och straffa brott. Dessa informationsmöten är en del i vårt arbete med att förebygga brott.  Vi vill tala om att vi ser denna typ av brott och att vi gör insatser för att kunna lagföra dem som bryter mot lagarna, säger han.
Eftersom domstolar vid två tillfällen utdömt straff på två års fängelse för illegal jakt på rovdjur är en av grundförutsättningarna för telefonavlyssning uppfylld.
– Det är domstolen som avgör om vi får använda telefonavlyssning. I grunden måste det finnas en misstanke om oegentligheter som styrks av bevis. Men domarna har varit viktiga eftersom det krävs straff på två års fängelse för att domstolarna över huvud taget ska tillåta telefonavlyssning.
Telefonavlyssning har till exempel använts vid de stora utredningar om illegal jakt som pågår just nu i Norrbottens län avseende björn och järv och i Gävleborgs län avseende varg. I båda fallen har flera personer kunnat gripas och under perioder varit frihetsberövade.

Insatser mot illegal jakt
Christer Jarlås förklarar att den nya polisorganisationen också möjliggör insatser mot illegal jakt på ett helt nytt sätt. Genom samarbete inom de nya polisområdena som omfattar flera län kan polisen lättare än förr mobilisera tillräckligt med poliser för att göra insatser mot flera personer samtidigt. Något Christer Jarlås menar är nödvändigt om utredningarna ska kunna ge önskade resultat.
– För att kunna göra sådana insatser krävs det omfattande planering. Eftersom denna typ av brott inte har speciellt hög prioritet kan en planerad insats ställas in med kort varsel om det hänt något med högre prioritet. Då får man planera om allting.
Miljöåklagare Christer Jarlås uppmanar jägare att tipsa polisens Kriminalunderrättelsetjänst (som kallas KUTEN) om man upptäcker lagbrott. Information kan lämna på vanliga telefonnumret 114 14.
– Det ska finnas särskild kompetens för denna typ av brott i alla regioner. Med reservation att alla regioner ännu inte är helt färdigorganiserade.

Lång utredningstid
Dock finns det fall där jägare har gjort exakt det som Christer Jarlås önskar. De har anmält olaglig verksamhet i samband med björnjakten, och även pekat ut personen som brutit mot lagen. Viltvårdsområdet har därefter ställt in björnjakten i området. Jägarna har med andra ord tagit sitt ansvar, men ingen har ännu åtalats.
– I både Gävleborgs och Västernorrlands län har åtal väckts för illegala åtlar och otillåtna kameror i samband med björnjakten. I stort sett i alla län från Stockholm, Värmland och Dalarna och uppåt har personer lagförts för otillåtna åtelkameror. Men jag kan bara beklaga att det ibland tar lång tid att utreda dessa brott och att det är svårt att uppnå den grad av misstanke som behövs för att åtal ska kunna väckas.
– Jag kan givetvis önska att polisen kunde tillsätta mer resurser, men även de måste självfallet prioritera mellan olika brott. Självklart är även jag är frustrerad över att det ibland tar lång tid. Men viktigare är att utredningarna blir bra. Vi får ingen ordning på brotten om allmänheten ger upp och låter bli att anmäla. Om polisen fått in en anmälan så följs den upp och är bevisen så starka att vi kan få en fällande dom kommer åklagare att väcka åtal mot den som misstänkt – även om det tar lång tid.

Förbundets inställning
Svenska Jägareförbundet är emot all form av olaglig verksamhet. Grundinställningen är att alla jägare ska följa gällande lagstiftning – och därtill hålla en hög jaktetik.
– Men det finns ofta behov av att förändra och justera befintlig lagstiftning. Både utifrån att samhället förändras, ny teknik utvecklas, som att lagstiftningen blivit inaktuell. Vi skickar regelbundet in information med önskemål till regeringen. Exempelvis vill förbundet underlätta användningen av åtel/viltkameror, eftersom kamerorna kan förbättra viltförvaltningen, säger kommunikationschef Magnus Rydholm.
– Detta är en fråga som vi arbetat mycket med och hyser gott hopp om att lyckas med.
Men som organisation kan förbundet inte acceptera att folk bryter mot lagar – bara för att man tycker lagarna är felaktiga.
– Bryter en jägare mot lagen så kan dennes agerande påverka förtroendet för hela jägarkåren. Vi jägare måste agera utifrån de förutsättningar som samhället satt upp. Detta borde vara självklart men är tyvärr inte det, säger Magnus Rydholm.