Nu kan besökarna på Elmia Wood också prata viltförvaltning. Svenska Jägareförbundet finns på plats under helgens mässa. Foto: Elmia Wood

Snart dags för Elmia Wood

Nästa på onsdag startar Elmia Wood, under fyra dagar är det full aktivitet i skogarna kring Bratteborg några mil söder om Jönköping. Det är den världsledande skogsmässan och i år är den större än någonsin tidigare med över 500 utställare och det förväntas komma över 50 000 besökare! Självklart finner ni Svenska Jägareförbundet i detta myller som kommer vara på plats i monter 708A. Montern ligger alldeles i början av den nya jaktslingan Hunting.

2017-05-29

– Vi tycker detta är ett utmärkt tillfälle att träffa många skogsintressenter och pratat om viltförvaltning och foderskapande åtgärder, säger Jihm Forsberg, regionchef.
Mässan har naturligtvis inriktning mot skogsproduktion, skogsmaskiner, innovationer inom skogsområdet och likande.
– Men det finns också väldigt mycket mer på mässan. Bland annat har intresset hos aktörer som verkar i och kring skogen ökat. Vi är på plats med personal och förtroendevalda under hela mässan. Här kan du diskutera skogsbruk i stort och smått, få tips och råd i lugn och ro med fokus på just ditt skogsbruk utan industriella synpunkter. Därför vill vi finnas på plats och informera om jakt och viltförvaltning, säger Jaktvårdskonsulent Jerker Andersson.
– Eftersom Svenska Jägareförbundet arbetar med kunskap och fakta är denna arena intressant för oss. Här kan vi nå ut med information kring hur vi arbetar och hur vi diskuterar kring viltförvaltning till delvis en ny målgrupp.

Eventuella skador i skogen beror sällan bara av en sak, det är mer komplext än så. Vi tror därför att vår monter kommer locka till diskussioner kring det sydsvenska skogsbruket och viltförvaltningen.
Mässan vänder sig i första hand till markägare och företag inom skogsnäringen, men Jerker Andersson är övertygad om att många också är intresserade av viltförvaltning.
– Vi kommer att prioritera vår information mot foderskapande åtgärder i skogen. Eftersom forskning visat att man mest effektivt minskar viltskador på skog med ökad mängd naturligt foder hoppas vi att dessa budskap ska vara intressanta och locka till diskussioner, säger han.
Mässan pågår 7-10 Juni och är öppen 9-17 (16 på lördagen)