Förbundsnyhet

Uttalande: Stå upp för folkrörelsemodellen

Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson och generalsekreterare Bo Sköld ger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ett tydligt svar. "Stå upp för den svenska folkrörelsemodellen"

Torbjörn Larsson

2017-06-29

Som många av er märkt av pågår ett arbete i regeringen gällande bidraget för allmänna uppdraget (Jakt- och Viltvårdsuppdraget) som Jägareförbundet haft sedan 1938 med inriktningen att leda och organisera delar av jakten och viltvården i Sverige. Den avgift vi jägare började betala årligen till staten syftade då främst till att ge bidrag för att kostnadseffektivt kunna lösa uppdraget.  Frågan har de senaste åren uppmärksammats av politiker i såväl Europaparlamentet som i riksdagen. Nu senast i form av en fråga (2016/17:1624) ställd till Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
”Lars Beckman har frågat mig om jag [Sven-Erik Bucht] kommer att svara EU-kommissionen att bidrag till ideella föreningar inte omfattas av offentlig upphandling och att de medel som betalas ut till Svenska Jägareförbundet från viltvårdsfonden är bidrag och inget annat.”

Med anledning av det skriftliga svar på frågan som lämnats in till riksdagen finns anledning för Svenska Jägareförbundet att kommentera.
Förbundet har under en längre tid med viss oro följt regeringens hantering av den pilot som inkom från EU-kommissionen den 12 juli 2016. En pilot syftar till att öppna en dialog mellan kommissionen och en medlemsstat för att bringa klarhet i rättsläget och hitta en lösning på eventuella underliggande problem. Den är inte en del av och behöver inte resultera i ett formellt överträdelseförfarande. Kommissionens förfrågan till svenska regeringen bygger på ett klagomål från tredje part som inkommit till kommissionen samt en slutsats från tredje part att allmänna uppdraget borde upphandlas. Kommissionen har vad vi känner till med andra ord ställt en fråga till regeringen för att få faktamässig och rättslig klarhet, alltså inte gjort någon slutgiltig ”bedömning” eller ”analys” som man kan uppfatta av statsrådets svar i riksdagen.

Gällande rättsläget är det juridiskt granskat att bidraget för allmänna uppdraget inte är föremål för offentlig upphandling. Konkurrensverket avfärdade behovet av granskning så sent som 2014 och Svenska Jägareförbundet har låtit den välrenommerade advokatfirman Delphi utreda rättsförhållandet. Delphi har nått slutsatsen att allmänna uppdraget är ett bidrag, att inget rättsligt kontrakt föreligger och är därmed inte föremål för offentlig upphandling.
Regeringens svar till kommissionen på pilotförfrågan är givetvis mycket viktig. För svensk viltförvaltning, för alla engagerade jägare, för Jägareförbundet och även för civilsamhället i stort när det gäller bidragsgivning.

Under de snart 80 år som Svenska Jägareförbundet lett och organiserat delar av den svenska jakten och viltvården har alla regeringar ansett att det skötts på ett bra sätt. Dessutom mycket kostnadseffektivt, genom att hela finansieringen bygger på jaktkortsavgiften som vi jägare själva betalar.
Vi kommer nogsamt följa regeringens fortsatta hantering av EU-kommissionens pilot. Förbundet har varit tydliga med både möjliga risker och konsekvenser vid möten med regeringen.
Vi förutsätter att EU-kommissionens pilot hanteras i enlighet med övriga bidrag i civilsamhället och att regeringen står upp för den svenska folkrörelsemodellen.

Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet
Bo Sköld, generalsekreterare Svenska Jägareförbundet