Förbundsnyhet

Sveriges största vilt älgen lockade naturligtvis lite extra i Öster Malmas viltpark, men även mufflon och vildsvin fick eleverna bekanta sig med. Foto: Magnus Rudholm

Djuren i centrum på integrationsdag

60 elever med utländsk bakgrund från Nyköpings gymnasium besökte på onsdagen Öster Malma. De fick lära sig mer om naturen, fåglar, djur och hur jakthundar fungerar. – Integrationsdagen är en del av vårt projekt Fler unga i naturen som finansieras av Svensk Friluftsliv, säger kommunikationschefen Magnus Rydholm.

Foto: Magnus Rydholm

2017-10-11

Skratt. Förvirring. Nyfikenhet. Lärande och mycket kunskap om natur, djur, fåglar och jakt. Så kan dagen integrationsdagen på Öster Malma sammanfattas av de 60-tal elever från Nyköping som deltog.
Chris Edman som är projektanställd för att arbeta med integration under 2017 har planerat dagen. Hon har utgått från det koncept som genomförts under några år och utvecklat innehållet en del.
– Vi vill att de ska få kunskap om djur och natur som de har nytta av i sin vardag. De ska exempelvis få med sig en glimt av förståelse för vilka fåglar som de ser, vilka träd som är vanliga och vilka djur vi har i den svenska naturen. Det handlar om att väcka nyfikenhet om naturen och ge dem lite kunskap vad jakt är, säger Chris Edman.

Dagligen ser alla fåglar. Men vad heter och hur låter dem? Svenska Jägareförbundet lärde ut naturkunskap till 60 elever med utländsk bakgrund. Foto: Magnus Rydholm.

Under dagen fick de besöka fyra olika stationer. En som handlar om de vanligaste fåglarna, gå en rundvandring i viltparken med information om djuren och träden, en station där jakthundarna och deras kunskaper visades upp, samt en station där de fick prova på att skjuta med luftgevär.

– Kul. Jag lär mig massor. Vad heter den fågeln som flyger där. Jag vill klappa en älg, hördes från deltagarna.
På hundstationen fick eleverna bland annat prova på att gå ett fingerat eftersök och kunskap om vad jägarna genererar för samhällsnytta.
– Hela denna dag finansieras av Svensk Friluftsliv. Det är både roligt och nyttigt att möta människor från andra kulturer med helt andra intryck av naturen och förstå vilken oerhörd kunskap vi jägare sitter inne med. Genom detta projekt så bidrar Svenska Jägareförbundet till att förbättra integrationen i landet, säger Magnus Rydholm.

De allra flesta av eleverna hade aldrig hållit i ett gevär. Men med rätt guidning lyckades de flesta med att träffa pricktavlan riktigt bra. Foto: Magnus Rydholm.

Varför använder jägarna i Sverige jakthundar? Det var en av de frågor som de unga fick svar på under integrationsdagen på Öster Malma. Foto: Magnus Rydholm.