Förbundsnyhet

Bävergryta. Foto: Lena Runer

Jägareförbundet får klimatpris

Klimatkommissionen i Kalmar län delar årligen ut Solrospriset till en aktör som bidragit med framstående insatser inom klimatområdet. Under 2017 får Svenska Jägareförbundet klimatutmärkelsen för sitt arbete med att göra det klimatsmarta viltköttet tillgängligt för allmänheten, alla insatser biologisk mångfald och sitt faktabaserade arbete med viltförvaltningen.

2017-11-22

Jägareförbundet Kalmar läns ordförande Anders Ek och jaktvårdskonsulent Karin Stoeckmann tar emot Solrospriset på fredag på residenset i Kalmar. Ordförande i Klimatkommissionen är Akko Karlsson (MP).

– Svenska Jägareförbundet har alltid sett sig som en uthållig spelare inom "Naturens arena". Vi är både glada och stolta att vårt arbete som gynnar klimatet syns, erkänns och belönas, säger Karin Stoeckmann.

I ett pressmeddelande på Regionförbundet Kalmar läns hemsida motiveras priset med följande text.

"Svenska Jägareförbundet får utmärkelsen för sitt arbete med klimatsmart viltkött samt för deras arbete med att inventera och rapportera spår av klimatförändringar till forskare".