Ni visar vi den fjärde filmen i serien Etisk jakt med hund. På bilden hamiltonstövare. Foto: Mostphotos

Nu kan du se fjärde filmen om etik vid jakt med hund

För att vi ska kunna jaga på ett sätt som är effektivt, etiskt och rikt på upplevelser krävs att vi har tillgång till duktiga och vältränade hundar. För de flesta jägare är också jakten med hund något alldeles extra.

2017-12-02

I Sverige släpper vi våra jakthundar ungefär två miljoner gånger om året. Våra jakthundar tillhör de allra friskaste och mest välmående hundarna.

Jakten är ett privilegium som jägarna betalar tillbaka till samhället flera gånger om genom att kontrollera viltstammarna, ta hand om trafikskadat vilt, göra inventeringar och bedriva viltvård som bidrar till biologisk mångfald och mycket mer.
Jägare jagar för att de älskar naturen, av tradition, för att vi tycker om våra hundar, för spänningen, för att vi söker kunskap om viltet eller för att vi vill följa vår mat från skog till bord. Och för att umgås.

Om detta och mer handlar vår fjärde film i serien Etik vid jakt med hund. Berättare är Mikael Thornving.