Foto: Niklas Liljebäck

Ett bra år för jägarna

Det har varit ett bra år för Svenska Jägareförbundet. När vi ser tillbaka på 2017 kan vi snabbt konstatera att en hel del har gått förbundets väg, även om det finns jobb kvar att göra. Vi känner helt enkelt att vi kan vara riktigt stolta som jägare.

2017-12-22

Först och främst vill vi tacka för det stöd du som medlem bidrar med. Det är tack vare dig som Svenska Jägareförbundet räknas till en av de största folkrörelserna i landet. Det är tack vare alla medlemmar vi har tyngd i den jaktpolitiska debatten och det är också därför vi kan fortsätta vara jaktens och jägarnas viktigaste företrädare.

I raden av frågor där förbundets linje i olika jaktpolitiska frågor fått stort genomslag är det värt att nämna ett par exempel. Förbundets linje i vargförvaltningen fick medhåll när Högsta förvaltningsdomstolen för nästan exakt ett år sedan meddelade dom i vargfrågan. Ett utfall som har och kommer att få stor betydelse framöver. När det gäller vargförvaltningen kunde vi för några veckor sedan konstatera att en bred majoritet i Europaparlamentet trycker på att vi ska få en bättre förvaltning. Bollen ligger nu hos våra beslutsfattare.

I år har jägare som bor i Sverige haft tre veckors förtur i fjälljakten, en fråga förbundet drivit länge. Vi har jobbat hårt med jaktetiken och viltmaten. Vi kunde nyligen notera i en Sifo-undersökning att Sverige har världens högsta acceptans för jakt, en siffra vi är väldigt stolta över. Vi är också stolta över Kalmarregionens klimatpris, Solrosen som förbundet nyligen fick. Framåt senvåren kommer jägarna att mycket enklare att kunna använda modern teknik i viltövervakning och inventering när tillståndskravet för åtelkameror förvinner. I veckan fick vi besked om att det blir lite enklare för handikappade jägare att jaga fler arter. Frågor där förbundet jobbat metodiskt under lång tid.

Vi ska fortsätta att utveckla och leda den svenska viltförvaltningen. Vi är många i dag, men det är viktigt att förbundet växer. Berätta gärna för din omgivning om hur förbundet arbetar och om våra framgångar. Fråga andra jaktlagsmedlemmar och vänner om inte också de ska bli medlemmar.

Med den här korta hälsningen vill vi önska er medlemmar en God Jul och ett Gott Nytt jaktår!

Torbjörn Larsson, Ordförande.

Bo Sköld, Generalsekreterare.