Förbundsnyhet

Ibland kan det vara svårt att se hela vildsvinet på grund av hög växtlighet. Var extra observant på vad det är för djur eller om det är andra djur med. Foto: Mostphotos

Bra att veta vid vildsvinsjakt

Det kan vara svårt att könsbestämma vildsvin. Särskilt de yngre djuren eftersom de karakteristiska kännetecknen utvecklas med stigande ålder.

2018-03-27

Illustrationer: Rolf Svensson

Kännetecken
Vuxna vildsvin kan variera från svart till en mer silvrig färg. Det förekommer även vildsvin med ljusa och gulaktiga inslag. Vildsvin är ofta svåra att könsbestämma, särskilt de yngre djuren då de karakteristiska kännetecknen utvecklas med stigande ålder.

1. Galt i vinterpäls. Kännetecken är penseln under buken, en trekantig buklinje och sluttande kors. Äldre galtar har även en puckel över betarna. Betarna kan vara synliga.

2. Sugga i vinterpäls. Kännetecken är rundare buklinje än galtens trekantiga, rakare nosparti, inte lika hög över bogarna som galten. Tänk på att suggorna kan ha ljusare hår i mungipan vilket kan uppfattas som betar. En del suggor kan även ha en hårvirvel under magen, vilket kan liknas vid hårstråna runt galtens kön.

3. Sugga i sommarpäls. Likvärdigt suggan i vinterpäls, oftast är det dock lättare att se den rundade buklinjen. Även spenarna kan synas.

När kultingen föds har den gula längsgående ränder. Vid tre till fyra månaders ålder övergår ränderna i en rödaktig ton. Den rödaktiga färgen behåller vildsvinet upp till cirka ett år då den övergår i en svart/mörkare ton.

Fler tips när du jagar vildsvin

• Vildsvinen har ett fantastiskt bra luktsinne! Även hörseln är god, synen är dock inte så bra.
  • Skjut aldrig det första eller största djuret i en grupp då det många gånger är en sugga.
  • Det är inte ovanligt att hunden ligger nära, ibland mitt i gruppen av jagade vildsvin.
  • Vildsvin kan få kultingar under hela året, även om det är vanligast under vårvintern.
    Det är därför alltid viktigt att försäkra sig om att det inte är en förande eller dragen sugga som skjuts.
  • Vid jakt i jordbruksgröda kan det vara svårt att se hela vildsvinet på grund av hög växtlighet. Var extra observant på vad det är för djur eller om det är andra djur med.

Svenska Jägareförbundet arbetar för småskalig försäljning av vildsvinskött. Vi vill ge jägarna möjligheten att sälja vildsvinskött på samma sätt som annat viltkött. Då får fler möjligheten att äta det klimatsmarta och goda vildsvinsköttet.

Vill du också sälja vildsvinskött? Stöd oss i arbetet och bli medlem.