Förbundsnyhet

Ebba Henning Planck, ansvarig för verksamheten i JAQT i Stockholms län, och Natasha Illum Berg, professionell jägare.

Fler kvinnor börjar jaga!

I Sverige finns det cirka 20 000 kvinnliga jägare och de ökar för varje år. Var femte som tar jägarexamen är idag en kvinna. Av hela jägarkåren utgör kvinnorna 7 procent att jämföra med 10 procent i USA.

2018-03-07

Den internationella kvinnodagen inträffar den 8 mars. Men för Natasha Illum Berg, den mest namnkunniga professionella jägaren som Sverige har, är kvinnoaspekten inte viktig:
- Det jag helst står för som jägare, är en människa som är jägare och som råkar vara kvinna, inte en kvinnlig jägare. Att jaga är för mig ett sug, en instinkt som kommer från det inre, inte en modegrej, säger Natasha Illum Berg.
Ebba Henning Planck som ansvarar för verksamheten i JAQT i Stockholms län, Svenska Jägareförbundets kvinnliga nätverk, framhåller kvinnornas givna plats i skogen:
- Det skulle vara kul om vi var fler kvinnliga jägare. För mig som själv jagar mycket är det naturupplevelsen, avkopplingen ihop med spänningen och umgänget i jaktlaget som lockar med jakten.
- Dessutom uppskattar jag att tillaga viltkött, som jag själv vet var det kommer ifrån och hur djuren levt i det fria, tillägger Ebba.
Stockholm är ett av de län som tillsammans med Västerbotten, Norrbotten och Jämtland som har flest kvinnliga jägare. Stockholm har 1631 kvinnliga jägare. De flesta är med i JAQT och många deltar i aktiviteter som skytte, styckning, jakter, utrustningskvällar med mera som arrangeras för medlemmarna.
– Våra aktiviteter är jättepopulära, de blir fulltecknade direkt. Alla vill gärna lära sig mer. Närmast på agendan står vildsvinsjaktutbildning och skytteträning. För många kvinnor känns det bra att även få jaga med andra kvinnor ibland – för oftast är det bara med män. Men att vara jägare har egentligen inget med vare sig kvinnlig eller manligt att göra. Är man jägare så är man jägare, avslutar Ebba och instämmer i vad Natasha säger;
-Jag vill hellre vara symbol för att man ska leva naturligt som människa om man har glöden i hjärtat och instinkterna till det, än att stå för kvinnor.

För mer information kontakta Ebba Henning Planck, 0704376398