Förbundsnyhet

Foto: Madeleine Lewander

Enklare jakt för funktionsnedsatta

Idag klubbade regeringen igenom en förändring av jaktförordningen, som kommer att göra det enklare för jägare med funktionsnedsättning att jaga samma vilt som sina jaktkamrater. Detta är en av de saker Svenska Jägareförbundet jobbat för i många år.

Rikard Södergren. Foto: Madeleine Lewander

2018-05-24

I Sverige har vi jaktbara stammar av vilt som finns upptagna i Artskyddsförordningen. En jägare med funktionsnedsättning, som nyttjar motorfordon vid jakten, måste därför söka dispens hos länsstyrelsen för att få jaga dessa arter, exempelvis skogshare, tjäder och björn.
För att komma till rätta med denna diskriminering har regeringen idag fattat beslut om en ändring i jaktförordningen.
– Det är bra att regeringen nu tar ett första steg att minska diskrimineringen av jägare med funktionsnedsättning, säger Rikard Södergren, ansvarig för tillgänglighetsfrågor på Svenska Jägareförbundet.
Förbundet har arbetat under lång tid för att få bort de regler som diskriminerar jägare med funktionsnedsättningar. Behovet av dispens för att jaga samma arter som sina jaktkamrater är en av de frågor där förbundet krävt ändringar.
– Detta är en viktig principiell markering av regeringen. De flesta länsstyrelserna har lämnat dispenser. Så i praktiken har det fungerat ganska bra, förutom i de nordligaste länen där man inte lämnat dispenser i samma utsträckning. Att människor med ett handikapp måste göra mer än andra jägare för att få jaga samma viltarter är diskriminerande, säger Rikard Södergren.
Svenska Jägareförbundet välkomnar därför ändringen.
– Tyvärr finns det fler diskriminerande regler som måste ändras. Bland annat måste en jägare, som behöver en fyrhjuling för att kunna jaga, söka tillstånd hos alla länsstyrelser där jakten ska bedrivas. Blir jag inbjuden till jakt i ett annat län, än det jag bor i, måste jag först söka och få tillstånd. Annars får jag inte jaga.
För att slippa dessa tillstånd behövs en ändring av terrängkörningslagen.
– Det finns en pågående utredning som sak titta på detta. Så vi har gott hopp om att vi kommer få ordning på detta också, tyvärr tar allt sånt här lång tid, men vi kämpar vidare, säger Rikard Södergren.