Förbundsnyhet

Under helgen står ungdomsarbetet i fokus på Öster Malma. Länsföreningarnas ungdomsansvariga diskuterar och drar upp planer för att utveckla och förbättra arbetet. Foto Bo Sköld

Ungdomsarbetet ska utvecklas

Under helgen är fokus riktat mot att utveckla ungdomsarbetet. Ungdomsansvariga från hela landet har samlats på Öster Malma. – Vi arbetar med att försöka förnya och utveckla hur vi arbetar med unga, säger Josefina Höglin nationellt ungdomsansvarig på Jägareförbundet.

2018-05-19

Kan Jägareförbundet nå ungdomar som inte jagar? Hur ska vi göra vår ungdomsverksamhet mer attraktiv? Och kan man öka de ungas delaktighet och samtidigt möjligheterna för de unga att påverka verksamheten?
– Vi är övertygade om att detta går. Därför har vi tagit fram ett förslag på hur man kan göra detta, säger Josefina Höglin.
Under helgen ska ungdomsansvariga från länsföreningarna diskutera förslaget och försöka hitta ett koncept för att starta upp detta.
– Förslaget går ut på att man på läns- eller kretsanivå arbeta i något som kallas intressebaserade nätverk. I dessa nätverk får de unga större möjligheter att påverka vad man ska göra. Nätverken har en lösare form med mindre formalia. Tanken är att dessa nätverk ska komplettera befintlig ungdomsverksamhet och att länen får välja hur de vill gå till väga.
Orsaken till att ungdomsarbetet ska utvecklas är att länsföreningarna på flera olika sätt poängterat att det behövs nytänk och modernisering av hur vi når och arbetar med ungdomar.
– Detta är jätteroligt och spännande. Nu försöker vi hitta nya sätt där vi kommer ta hänsyn till hur ungdomar lever idag. Vi kommer starta ett antal nätverk och ha ett stort utbyte av erfarenheter från dessa. Så det handlar om att vi lär oss och vågar provar något nytt. Och under helgen diskuterar vi hur vi ska göra, säger Josefina Höglin.